Vilket år vi har haft här på Ehandel. E-handeln är som alltid hetare än någonsin och i dessa pandemitider vet vi att branschen accelererat och tagit en allt större del av handeln som helhet. Detta är något som också reflekteras i årets mest lästa nyheter som vi nu ska ta del av.
Vi har i alla fall haft över tre miljoner besökare bara till vår svenska sajt och runt tjugo miljoner sidvisningar. Rejäla ökningar jämfört med året innan och det är förstås drivet av det ökade intresset för just e-handel och den digitala omställningen som vi dagligen bevakar.
När vi kikar på årets mest lästa artiklar så hittar vi som vanligt en rad starka varumärken som alltid intresserar läsare, som Elgiganten, IKEA och PostNord. Vi har även succéer och misslyckanden, vilket alla älskar att läsa om.
Den röda tråden är dock uppenbar. Fysiska butiker hade det redan tufft i konkurrens med den växande e-handeln och pandemin har förstås inte gjort det enklare. E-handeln har fått nya kunder serverade på silverfat när butikerna helt enkelt har tvingats stänga eller begränsa antalet besökare.
Men det är inte bara temporära stängningar utan vi har även fått se permanenta sådana och då ofta i stadskärnor där butikerna inte har något kundunderlag längre. Och det är inte små okända butiker som bommar igen utan stora kedjor som helt enkelt lämnar stadskärnorna.
Lågprisvaruhusen verkar dock trotsa den annars övergripande e-handelstrenden, vilket leder oss in på plats tio på listan: