Årets julklapp har nu avslöjats. HUI berättade nu på morgonen att Årets julklapp 2021 blir något som alla sägs ha suktat efter under pandemin.
I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, vd på HUI, i samband med avslöjandet.
"Får oss att vilja vara fina"
Årets Julklapp 2021 är alltså evenemangsbiljetten. Enligt HUI är det tydligt att svenskarna längtar efter att uppleva evenemang igen.
Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.
2022 kommer präglas av socialt umgänge
Motiveringen till utmärkelsen lyder:
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.
LÄS ÄVEN: Det blir årets julklapp – här är experternas bästa tips