ANNONS

Årets e-handelsraketer – Djerf Avenue kvalar in på topp 10

Matilda Djerf
ANNONS

Ökade sin omsättning med 352 procent. 

Modeföretaget som grundades av Matilda Djerf är en av årets e-handelsraketer, enligt Svea ekonomi. Företaget har skapat sig en tydlig varumärkesprofil genom sin inkludering och sitt förbud mot retuschering. Varumärket grundades i december 2019 och redan efter 2022 kunde Matilda Djerf unna sig en utdelning på 4,2 miljoner kronor. Omsättningen ökade från 2021 till 2022 med 352 procent, något som gör att 26-åringen kniper en sjätteplats på Svea ekonomis lista.

Fler influencers på listan

Det är inte bara Matilda Djerf som utsetts till en av Sveriges e-handelsraketer. På plats 42 ligger Wilma Holmqvists kosmetikabolag Hickap, med en omsättningsökning på 119 procent. Företaget grundades 2016, när Wilma Holmqvist bara var 15 år. Som medgrundare står även hennes bror Emil Holmqvist.

Det senaste året har varit kämpigt för många, inte minst i e-handelsbranschen som har fått ställa om i många led för att hålla omsättningen uppe. Varje år är det väldigt intressant att se vilka företag som gått extra bra och i år är inget undantag. Årets resultat visar också att e-handeln utvecklats vilket öppnat upp för nya sätt att bygga e-handelsbolag, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

För att ett företag ska ha ingått i kartläggningen ska omsättningen för 2022 ha redovisats före september 2023.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap