Sponsrat Innehåll

Året med Corona har frammanat ny säljkanal för industriföretag

De beskrivs ofta som Sveriges ryggrad, och som sådana står de för en omfattande del av alla arbetstillfällen i landet. Nämligen de små och medelstora företagen med utveckling, produktion och service inom industriteknik. Då den traditionella säljkåren tvingats stanna på kontoret har de snabbt tvingats digitalisera verksamheten och erbjuda onlineförsäljning.

Under året med coronapandemin har de traditionella försäljningsvägarna för dessa företag försvunnit på grund av rådande restriktioner. Säljare med sina orderblock, beställningslistor (och fikabröd) har fått tänka om. Mässor och event har också varit nedstängda vägar och ingen kan säga när de kontaktytorna kan öppnas igen. Lunch? Nej även denna mötesplats är ofta omöjlig på grund av företags antagna coronapolicys, och inte minst en befogad oro för smittspridning.

E-handel öppnar för nya möjligheter

För leverantörer av e-handelssystem är ovan företag kända för att vara svårflörtade gällande digitala säljkanaler som e-handel. Traditionell försäljning där personliga möten och är en väsentlig del av kundrelationerna har ju varit en fungerande säljstrategi i decennier. Sedan kom Covid-19.

Det är helt förståeligt att dessa företag har avvaktat med digitalisering och e-handel då mycket av information och kunskap finns hos personal och i pdf-format. Att ställa om till onlineförsäljning kräver stora resurser och måste planeras. Året med covid har tidigarelagt insatsen och många har genomfört projekten mycket framgångsrikt säger Marcus Ståhl, utvecklingsansvarig PrimeQ SiteSmart.

Opportunism och framtidstro

Antalet företag med verksamhet inom industriteknik som införlivat e-handel i sina säljstrategier ökar i allt snabbare takt. Den prognostiserade nedgången och den konkursvåg som fruktades har på det stora hela uteblivit. Statliga stödinsatser är en av förklaringarna till att många överlevt på sparlåga. Ännu en förklaring är den opportunism som vanligen präglar människor som driver företag. En opportunism som idag är grunden till den framtidstro och investeringsvilja som kan skönjas. Inte minst inom e-handel B2B.

Jag kan bara instämma, säger PrimeQ SiteSmarts försäljningschef Kaj Rasmussen. Vi har levererat fler e-handelslösningar till den kundgruppen under innevarande år än någonsin tidigare. Fler är under produktion hos oss just nu och antalet förfrågningar om offerter och estimat lovar gott. Så gott att vi behövt förstärka med fler medarbetare på produktionssidan.

PrimeQ SiteSmart har sedan många år tillbaka arbetat med utveckling av sin egen plattform “SiteSmart Q” för att uppfylla kraven för både B2B och B2C handel online. Avtalsstyrd e-handel med kundspecifika prislistor, behörighet vid inloggning samt anpassade betal- och leveranssätt är några av de grundläggande funktioner som erbjuds. Utbyggnad av kopplingar mot externa affärssystem har ökat och då främst mot partners som Monitor, Jeeves och Pyramid. PrimeQ erbjuder även tjänster som förenklar företagens digitalisering och underlättar hela processen, dessutom är de specialister på onlineförsäljning oavsett målgrupp.

PrimeQ SiteSmarts VD Pelle Andersson inflikar,

Att ett företag ska ha ett väl fungerande affärssystem där produkternas artikeldata som pris, artikelnummer, lagersaldo med mera finns samlad ser alla fördelen med. Att befintlig data kan importeras och hållas uppdaterad i en flexibel e-handel på företagets hemsida har varit svårare att kommunicera. Men nu känns det plötsligt att det finns öron som vill lyssna och ögon som sneglar på hur vi hjälpt andra.

Och på tal om skyltfönster, fortsätter Pelle Andersson, så brukar jag säga att det finns 10 fungerande och effektiva skyltfönster som alla känner till, och det är de tio organiska sökträffarna på Googles första sida. Dit försöker vi lotsa våra kunder genom sökmotoroptimerade sidor, effektiva analysverktyg och inte minst ett gediget kunnande inom SEO. Det är hög tid för alla industriföretag i Sverige att nu agera för att framtidssäkra sin affär online.