Hur är egentligen arbetsförhållandena i e-handeln under Black Friday och julhandeln? Det ska Arbetsmiljöverket ta reda på. Nu inleder man en granskning av pakethantering vid terminaler och utlämningsställen. Totalt ska 750 besök göras fram till årsskiftet.
Hösten och vintern är en intensiv period för alla som arbetar i e-handeln med både Black Friday och julhandeln. De perioder när e-handeln ökar medför större arbetsmiljörisker för de som arbetar med paket på terminaler och utlämningsställen, säger Eric Storbjörk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket och projektledare för den pågående inspektionsinsatsen.
Här ska det kontrolleras om arbetsgivarna bedriver sin verksamhet på ett säkert sätt och förebygger risker som kan leda till arbetssjukdomar eller arbetsolyckor. Några av de vanligaste arbetsmiljöriskerna inom e-handeln är truckar, tunga lyft och skadliga arbetsställningar.
Men Arbetsmiljöverket menar att det dessutom finns risk för vålds- och hotsituationer och att höga krav på att hålla leveranstider innebär ökad risk för ohälsosam arbetsbelastning.
E-handeln bildar en kedja av aktörer som hakar i varandra och utför olika moment innan en vara slutligen når kunden. Det sätter ljuset på det samordningsansvar som finns för de arbetsgivare som har andras arbetstagare i sin verksamhet, eller har egna anställda som utför arbete på uppdrag av andra. Under helger och semesterperioder är det dessutom många unga vuxna som hyrs in för att hantera arbetstoppar. Det ställer särskilda krav på bra introduktionsutbildning, säger Eric Storbjörk.