Arash Saidi är grundare av Kindly. Företaget har specialiserat sig på retail-teknologi.
Företagets mål är att hjälpa e-handlare att konvertera sina kunder och lösa eventuella problem som uppstår under kundresan.
- Där en marknadsföringskampanj slutar, tar Kindly över. Vår teknologi säkerställer att besökaren i webbutiken blir betalande kund och får nödvändig hjälp vid behov, förklarar Arash Saidi.
I grova drag kan man säga att Kindly har tre produkter som är relevanta för e-handlare: Chatbots, Cart Abandonment Messages och Nudge.
Gör succé med chatbots
Som en del av Kindly-plattformen finner man en chatbot.
Kindly har funnits med i detta fält under många år och har anställt folk med både master- och doktorsexamen för att skapa bra kundupplevelser, berättar Saidi.
- Vår styrka är att vi är bra på språkteknologi för nordiska språk. Vi har också lång erfarenhet av att ha tagit fram chatbots till flera hundra företag. Vi vet därför var fallgroparna finns och vilket dataunderlag man behöver för att lyckas.
Kindlys chatbot används av stora företag som Elgiganten, Norwegian och Kahoot!. De använder chatbots för att hjälpa kunden att genomföra köp, men också för att lösa supportärenden.
- Om en chatbot ska fungera optimalt för både konsumenten och webbutiken, rekommenderar vi att sätta upp en chatbot där man kombinerar automatisering med mänsklig kontakt.
Många överger sina fulla kundkorgar
En annan produkt som Kindly levererar är Cart Abandonment Emails.
Det finns många bra anledningar till att kunderna överger sina kundkorgar innan köpet är genomfört. Alla webbutiker måste därför jobba aktivt med denna problemställning. Ett säkert kort i detta sammanhang är därför att skicka kunderna ett mail med de “glömda” varorna, menar Saidi.
- Cart Abandonment Emails är något vi har haft i många år och det fungerar fortfarande otroligt bra. Nästan alla våra kunder använder denna lösning. Det har blivit något kunderna förväntar sig och det konverterar bra.
Samtidigt upplever han att de yngsta kunderna använder e-post i liten utsträckning. Nya kanaler för att rädda förlorad försäljning har därför utvecklats under de senaste åren.
- Vi har nu också skapat liknande lösningar för Messenger, Whatsapp och sms. Inom kort kommer vi att utöka kanalutbudet ytterligare, avslöjar Saidi.
Nudgar kunderna med maskininlärning
Den tredje och sista produkten hos Kindly är vad de själva kallar “Nudge”. Skeptiker tror kanske att chatbots och Cart Abandonment Emails är i färd med att bli basvaror på den snabbt växande tech-marknaden, men Nudge-lösningen är utan tvekan unik för Kindly.
Nudge kan rekommendera produkter baserat på shoppingbeteende, uppmuntra användare att registrera sig för ett nyhetsbrev eller visa ett personligt meddelande, som webbutiken kommer att marknadsföra som en del av en kampanj.
- Här använder vi maskininlärning för att hjälpa användarna med de potentiella utmaningar de har i kundresan. Medan en chatbot är reaktiv och väntar på att kunden har fått ett problem, ska Nudge vägleda slutkonsumenten och förutse potentiella problem eller önskemål. Denna lösning har vi vidareutvecklat under många år och den kan användas för att skapa en personlig kundresa både i webbutiken och på kanaler som e-post, sms, Messenger och Whatsapp.
Öppnar kontor i Stockholm
För många svenska e-handlare har Kindly blivit ett välkänt namn och många uppfattar dem nog som svenska, men företaget kommer faktiskt ursprungligen från Norge, där de under lång tid har jobbat med bland andra Komplett, Elkjøp och Helly-Hansen.
Samtidigt har svenska webbutiker blivit allt viktigare. Därför öppnar företaget nu kontor i Stockholm.
- Den svenska marknaden är otroligt viktig för oss. När vi nu öppnar kontor i Sverige är det för att komma närmare både kunder, partners och potentiella medarbetare, berättar Saidi.
I förbindelse med etableringen i Sverige arrangerar Kindly snart ett digitalt evenemang. I detta webinar diskuterar e-handelsexperter från IKEA, Beyond Retail och Kindly hur de optimerar sin digitala strategi för 2021 och framöver.
- Under många år har vi arbetat med olika svenska e-handelsföretag och vi har sett hur många av dem har utvecklats digitalt. Flera traditionella butikskedjor, som till exempel Elgiganten, har till blivit en viktig aktör på den digitala scenen, mycket tack vare en bra omnikanalstrategi, duktiga medarbetare och bra partners, avslutar Saidi.
Om du vill lära dig mer om hur en conversational commerce platform kan hjälpa dig att förvandla interaktioner på nätet till mätbara resultat, vänligen kontakta Ramon Espinosa, Kindly's Country Manager Sweden via e-post, telefon (+47 967 256 49) eller på LinkedIn.