Detta antyds i en rapport vid namn Online trends 2011 som Centre for Retail Research genomfört. Storbritanniens e-handel står för hela 10,7 procent av landets detaljhandel enligt rapporten. En hög siffra i relation till resten av Europa och som förmodligen pekar på vad resten av kontinenten har att vänta. Med tanke på Storbritanniens relativt stora marknad och denna e-handelsmognad innebär även denna siffra att de står för en tredjedel av all e-handel i Europa.
Vi har innan skrivit om hur Danmark slog Storbritannien i hur mycket varje e-handelskund spenderade i snitt på ett år. Storbritannien ligger dock inte långt efter Danmark och i andra avseenden verkar de leda inom e-handeln. Länder med dålig e-handelsplånbok är t.ex. Polen, Spanien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. De ländernas e-handelskunder spenderade under hälften av vad t.ex. danska kunder lade på e-handeln 2010. Gissningsvis reflekterar detta även e-handelns mognad i dessa länder. Länder med modern e-handel och vana nätshoppare bör resultera i en större trygghet att handla på nätet.
Rapporten förutspår även e-handelns tillväxt i olika europeiska länder. Sverige ska t.ex. stå inför en 22-procentig ökning av e-handeln. Frankrikes e-handel ska öka med 24 procent och den Polska marknaden förväntas en ökning med 34 procent. De svaga marknaderna ser ut att få en starkare ökning än de med ganska mogen e-handel. Tyskland kommer t.ex. endast se en 15-procentig ökning och Storbritannien en ökning med ungefär lika mycket. Det intressanta är dock att Sverige klumpas ihop med Polen och Frankrike som en av de länder med hög tillväxtfaktor. Vilket vi tolkar som att Sverige skulle ha en i relation ganska omogen e-handelsmarknad.
"As the most mature e-commerce markets, UK (14%) and Germany (15%) set to experience the lowest growth in online sales; while highest growth expected in Poland (34%), France (24%) and Sweden (22%)"
En hel del intressant statistik i denna rapport som vi äntligen hittat en delvis källa till här. Om vi nu bara är i barnstadiet får vi givetvis se det positiva. Det finns en hel del utvecklingspotential. Bara gapet mellan våra 4,5 procent av detaljhandeln till Storbritanniens elva procent är uppmuntrande.