De har pratat med Paul Fischbein, vd på CDON Group, som säger att de försöker anpassa sig till detta nya sätt att e-handla på:
– Vi ser en stark trafikökning från mobila enheter, och flera av våra butiker har anpassade lösningar för det. Små skärmar innebär en utmaning när vi ska presentera produkter och information och samtidigt ge kunderna mervärden som tips på relaterade produkter, andra varor som personer med samma mönster också har köpt och så vidare. Trafiken är ganska hög från mobila enheter, och i takt med att de lite större plattorna breder ut sig i hemmen får vi säkert även se ökade köpvolymer via dem, säger Paul Fischbein till CS.
De frågar även Paul vad han tror om e-handelns utsikter på längre sikt. Inte oväntat är han positiv till e-handelns framtid:
– Om fem år är e-handel lika naturlig som att handla i en vanlig butik, även för dem som i dag aldrig har provat det. Det kommer att vara en självklarhet i en värld där alla enheter ständigt är uppkopplade, säger Paul.
Computer Sweden trycker på att soffshopping är en växande del av e-handeln och något som kommer att öka i och med surfplattornas intåg. Vi har skrivit om detta flera gånger och vi håller med om att plattorna kan ändra e-handelslandskapet och kräva lite mer av nätbutikerna än idag.
Det är dock en ganska naturlig utveckling att gå emot enklare transaktioner via nätet. De smarta mobilerna och surfplattorna lär förmodligen skynda på denna utveckling. Frågan är om alla kommer att e-handla via sina surfplattor och mobiler i framtiden? Ni finner Computer Swedens artikel här: Soffshopping är nya e-handeln.
på bild: Paul Fischbein
foto: Tobias Björkgren