ANNONS

Är Posten verkligen E-handlarens bästa vän?

Är Posten verkligen E-handlarens bästa vän?
ANNONS

Den 12 september introducerade Posten en tjänst som går under namnet Brev Skicka Lätt. En vecka senare finner en av våra medlemmar denna tjänst på Postens hemsida. Ingen vet riktigt vad det är för något. Efter en stund har de flesta listat ut att det är någon form av Postens tjänst Varubrev. Det finns dock inget skrymmandetillägg och faktabladet för tjänsten säger att det ska vara spårbart, dvs en riktig spårning, inte som hos Varubrev.

Tradera nämns även i beskrivningen av tjänsten. Något som Posten sedan drar tillbaka och är mycket angelägna om att vi tar bort ifrån vår sida.

När vi får höra om tjänsten skapar vi direkt en försändelse och testar spårningen. Den visar sig vara utförlig och ser ganska bra ut. Det börjar vattnas i munnen på e-handlarna. Är deras varubrev äntligen här? När skall denna tjänst dyka upp i Pacsoft så att den kan användas av företag? Aldrig visar det sig.

Anna Jansson, ifrån Posten Meddelande AB, skrev igår ett inlägg i vårt forum där hon förklarar hur det ligger till:

"Brev Skicka Lätt är en tjänst som är utvecklad för privatmarknaden. E-handeln mellan privatpersoner på sajter som Blocket och Tradera växer kontinuerligt och kunderna efterfrågar enkla tjänster och användarvänliga sätt att boka och betala frakten på. Med tjänsten Brev Skicka Lätt tillmötesgår Posten privatkundernas efterfrågan av en enkel och prisvärd tjänst med in- och utlämningsbekräftelse som kan köpas på Internet."

Anna fortsätter med att krossa drömmen om ett Varubrev, så som e-handlarna skulle vilja ha det. Nej det verkar tyvärr inte handla om oss e-handlare. Vi får nöja oss med ett skottskadat Varubrev som ingen egentligen vill ha.

E-handlarnas reaktion har varit allt ifrån ilska till uppgivenhet. Flera har även kommit ihåg Postens slogan, E-handlarens bästa vän, vilken numera känns mer bitter än verklighet för många.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap