För två år sedan vände vi oss till Ehandel.se Analytics och ställde frågan: Vilken veckodag handlas det mest på i svensk e-handel?
Svaret blev då måndag. Dels när det gällde orderingången, men också när vi tittade på antal besök per dag. Av veckans totala antal order var det alltså måndagen som hade störst andel, följt av tisdag och söndag.
Läs även: Vilken veckodag är bäst inom svensk e-handel?
Men det var 2017. Svenska folkets shoppingvanor har ändrats en del sedan dess. Vi tittar på årets siffror, från januari fram till mitten av juli, och kan konstatera att måndagen inte längre är bäst. Men också att lördagen inte längre är sämst.
Av veckans totala antal besök har nu söndagen den största andelen, över 16 procent. Och fredag är den dag med minst antal besök, strax under 13 procent.
Ungefär samma bild ser vi när vi tittar på orderingången. Söndagen är bäst, med över 17 procent av veckans order. Och fredagen är sämst, på drygt 12 procent, även om det inte är mer än några tiondelars procentenheter sämre än lördagen.