Nyligen så berättade ett antal e-handelsplattformar och leverantörer vad kunderna kräver av dem idag, och svaret var: en hel del. Branschen är mycket snabbrörligt även om vissa saker kanske främst är flugor som kommer och går. Det ställer dock stora krav på e-handelsplattformarna som är navet i verksamheten.
LÄS ÄVEN: Plattformarna talar ut – vad kräver kunderna: “Mer eller mindre allt”
Detta leder oss onekligen in på området nischade plattformar eller leverantörer som helt enkelt väljer en branschkategori att satsa på. Vi har till exempel fått se plattformar som går all-in på just modebranschen och bara försöker fånga kunder där. Ett koncept som utåt i alla fall ser ut att fungera.
När vi hade en handfull e-handelsleverantörer på tråden så ställde vi just frågan kring nischade plattformar och om det kanske är framtiden? Detta med tanke på alla krav som kunderna faktiskt har.
Det är troligt att plattformar kommer att bli mer nischade. Nu finns lite grövre nischningar mot slutkund eller företagsförsäljning, men det är troligt att det kommer att bli en konkurrensfördel att ha färdiga lösningar för vissa branscher. Produktinformation är en viktig del i uppsättningen av en plattform och hur den struktureras, kategoriseras, presenteras och görs sökbar är en viktig del för att skapa en bra upplevelse. Har en plattform många kunder inom ett visst segment utgör det en klar fördel, säger Kristian Iveling, vd på Viskan.
Katrin Lundgren, vd på Kodmyran, är samtidigt inne på att nischningen kanske inte skapas med vilje utav leverantören utan av att kunder av samma slag väljer samma plattform.
Kraven är ganska unika mellan olika branscher redan nu, men att man som plattform nischar sig har ofta mer att göra med att kunder inom samma bransch tenderar att dras till samma plattform som sina kollegor, än att man verkligen vill nischa sig som plattform. Det blir nog mer så att man bygger saker till kunder utifrån deras behov och då drar det med sig nya kunder i samma bransch och vips så är man nischad utan att man egentligen tänkt på det. Med det sagt så tror jag att det kan fortsätta så, säger hon.
"Kommer växa och bli större"
Så vad säger då Quickbutik vars mål uppenbarligen inte är att bli en nischad plattform, utan en som alla kan hoppa på. Jo, de håller faktiskt med om trenden i stort.
Vi ser att nischade plattformar är en trend som kommer fortsätta att växa och bli större. Eftersom behoven och kraven för olika branscher och företag kan vara väldigt olika är det en marknad i att erbjuda anpassade lösningar som är skräddarsydda för deras specifika behov. Däremot tror vi också att i och med de mer nischade lösningarna växer fram så kommer det bli ännu viktigare för oss som riktar oss till den breda massan av entreprenörer och företag att positionera oss rätt på marknaden och ännu mer möta kundernas behov i att komma igång och växa blixtsnabbt, och att vara hemmet för all deras e-handel, säger Simon Wikstrand från Quickbutik.
En som inte riktigt håller med är dock Carl Abrahamsson, CCO på Geins.
Inte ur ett direct-to-consumer perspektiv. Där upplever vi att kraven är stort sett lika oavsett segment. Men visst, säljer man extremt komplexa SKU’n (soffor etc) och har en annorlunda affärsmodell så behöver man kanske någon nischprodukt. Men utöver det handlar det väldigt mycket om hur plattformarna väljer att positionera sig.
"Teknisk överlägsenhet ovanligt"
Mårten Bokedal, Director Product Strategy på Optimizely, berättar samtidigt att han tycker att det är rimligt att det blir nischat inom vissa områden. Men han är också inne på att det i många fall kan handla om marknadsföring och effekten som Katrin Lundgren nämnde tidigare.
Ibland handlar det om rent sälj- och marknadsföringsfokus från leverantörerna eller att plattformen fått fäste inom en viss bransch och sen blivit synonymt med den vertikalen. Det finns en naturlig förkärlek i Sverige att köpa det som bevisligen fungerat för konkurrenter eller andra aktörer som speglar ens egna verksamhet. Men, med det sagt så ökar antalet plattformar på marknaden, vilket ökar konkurrensen och därmed behovet av att nischa sig, säger Mårten Bokedal och tillägger:
Teknisk överlägsenhet rent ”featuremässigt” är relativt ovanligt, inte minst ser man att i de olika nordiska länderna så är det olika aktörer (ofta lokala, med ursprung från landet) som fått fotfäste.