Ehandel har tagit tempen där ute i marknadsföringsdjungeln och trots en dystrare marknad så rapporterar faktiskt flera digitala byråer ett oförändrat läge bland många kunder - något vi ska återkomma till i kommande artiklar.
Johannes Trolin från byrån WGP lyfter samtidigt AI som ett mycket hett område när det kommer till den digitala marknadsföringen. Något som förstås kan drivas på av att AI kan spara både tid och pengar i tuffare tider.
Det finns inget hetare ämne inom digital marknadsföring just nu än AI. Det är en omkullkastare både som verktyg och som skapare av digitalt innehåll. Användningsområdena där är fortfarande högst teoretiska, men en klok marknadsförare hittar rätt tillämpning i närtid, säger Johannes Trolin, Head of SEO på WGP.
Han menar att det redan nu är läge att ta till sig tekniken för att inte hamna efter.
Jag tror mycket på att börja så tidigt som möjligt att lära sig att integrera AI i sina processer. Börjar du redan nu lära dig om möjligheter och begränsningar i teknologin, och får den att det fungera inom existerande team, så får du ett försprång gentemot konkurrenter som är för långsamma att anpassa sig.
Flera av byråerna vi kontaktat tar upp AI, och det är uppenbart att det uppmärksammats i branschen. Michael Wahlgren från byrån Pineberry frågar dock om riskerna med AI och ny teknik som ChatGPT, som matar ut texter utan att svettas.
Ingen har väl missat ChatGPT men vilka möjligheter och risker innebär AI egentligen för digital marknadsföring? Vågar jag använda innehåll som en AI skapat? Håller det tillräckligt hög kvalitet? Är det ens lagligt? Vad tycker Google om det? frågar han.
Magnus Äng från TopVisible nämner även han ChatGPT som ett mycket spännande område inom den digitala marknadsföringen.
Alla pratar om ChatGPT och hur det kan användas i det dagliga arbetet. Varje dag kommer det nya spännande idéer och vi har själv börjat implementera nya rutiner som gör oss mer effektiva, säger han.
Nyligen meddelade exempelvis Quickbutik att de gjort automatiska produkttexter till en enkel knapptryckning i deras plattform, via ChatGPT-teknik. Och just produkttexter lyfts även av Magnus Bråth, från byrån Brath AB, som ett område där vi människor eventuellt kan få se oss besegrade inom kort.
AI kommer förstås att skaka om en del. Jag skulle kanske inte välja att ha den som rådgivare, men nog kan man få ur sig produkttexter. Jag skulle inte vara rädd att den tar mitt jobb, men om jag visste att jag la en stor del av min arbetsdag på att skriva enklare texter till produkt- och kategorisidor skulle jag nog se över universitetens utbildningskataloger, konstaterar Magnus Bråth.
Detta fick vi tillbaka utan att ens ha nämnt något om AI, så vi får be att få återkomma i ämnet framöver med lite djupare insikter.