ANNONS

Är alla E-handelsplattformar bäst på SEO numera?

Är alla E-handelsplattformar bäst på SEO numera?
ANNONS

Sökmotoroptimeringsföretaget Jajja släppte igår sitt SEO-test av e-handelsplattformar där de betygsätter marknadens olika system. Resultatet ser mycket bra ut och Jimmy Wirsborg på Jajja skriver följande:

"Årets test är otroligt glädjande då så många aktörer har lagt det dryga året sen förra testet på att utveckla sin SEO-funktionalitet. Förra årets test gav ingen e-handelsplattform betyget 5.0 av 5.0 och i år har hela 20 aktörer lyckats med bedriften att få högsta betyg."

Den enda e-handelsplattformen med dåligt betyg är Visma Avendo Webshop. En ny aktör på denna marknad som vi skrivit om tidigare.

"Något som var tråkigt men väntat var att Visma som för första gången ställde upp i årets test hamnar långt efter. Detta är något som SEO-tekniker ofta märker från leverantörer som har sitt huvudfokus inom något annat område och där webbshop är en produkt som är tänkt som ett bra komplement till övriga produkter i produktportföljen."

Bortsett ifrån Visma ser det mycket ljust ut på SEO-fronten för de olika plattformarna. Snittbetyget för de 32 testade e-handelssystemen är 4,8 poäng av 5.

Notera dock, i listan, vad som är plattformens standardbetyg mot vad som har åstadkommits med hjälp av en konsult. Till exempel Wipcore eNova 5.3 ser ut att ha krävt en hel del konsultarbete för att uppnå betyget 5. Vi undrar om denna konsulthjälp kan fortsätta, om testet fortfarande skall vara relevant, när så pass många får högsta betyg.

Listan över alla betyg finner ni här och mer information om testet finns här.

Källa: jajja

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se