Analysföretaget comScore släppte nyligen sin senaste rapport gällande marknadsandelarna för smartphones. Inte oväntat är det Android och iPhone i topp, där den förstnämnda står för 52,5 procent av marknaden med iPhone som god tvåa på 34,3 procent.
Efter en snabb titt på de siffrorna kan man tro att e-handlare bör inrikta sig på en mobil lösning för Android-telefoner. Men så är inte fallet, det är iPhone som står för en stor majoritet av m-handeln.
– Försäljningen från vår iPhone-app står för 25 procent av vår totala försäljning via mobiler, Android-appen för mindre än 10 procent. När det gäller vår mobila sajt dominerar Apple totalt. 50 procent av trafiken kommer från iPhone, 25 procent från iPad och 20 procent från Android, säger Brian Jewell, marknadsföringsansvarig för The University Co-op som säljer Texasrelaterade universitetsprodukter.
Liknande tendenser i Sverige
Ovanstående är något som många e-handlare känner igen sig i, och det är därför många börjat med en app för iOS innan de funderar på att utveckla för Android.
Även i Sverige har vi sett liknande tendenser. Bland annat hos en av våra bloggare, Maria Richardsson som driver Signerat.se och NordicDesignCollective.se.
Enligt två twitterinlägg har mobila enheter stått för 30 procent av trafiken de senaste två månaderna. 20 procent av transaktionerna är från mobila enheter där iPad står för två tredjedelar och resten kommer i stort sett från iPhone.
Teorierna till varför iPhone-användare spenderar mer och oftare är många. En av dem är att Apples prylar är dyrare och därför lockar människor som också gärna spenderar mer.
– Android-användare handlar inte, men det gör de som äger en iPhone, säger David Sasson, VD och grundare av overstockArt.
Källa: Internet Retailer