Ryktena visade sig stämma. Under gårdagskvällens presentation på WWDC visade Apple upp sin nya musiktjänst som fått namnet iTunes Radio. Dock verkar det inte röra sig om en ”Spotifydödare” utan istället verkar man sikta in sig på att utmana tjänster som Pandora och Last.fm.
Tjänsten är gratis och kommer att innehålla både text- och ljudreklam. Har man ett iTunes Match abonnemang som för närvarande kostar 24.99 dollar per år slipper man dock all reklam.
– Itunes Radio är ett otroligt sätt att lyssna på personliga radiostationer som har tillverkats bara för dig. Det är musiken du tycker bäst om och musik du kommer att tycka om, och du kan enkelt köpa den från Itunes Store med bara ett klick, säger Eddy Cue, chef för Internetmjukvara och tjänster på Apple
Lanseras först i USA
Tanken med iTunes Radio är att användare ska få radiostationer baserade på musiken de lyssnar på i iTunes, men det finns också stationer där Apple väljer ut musik. Ju mer man använder iTunes och iTunes Radio desto mer personlig blir upplevelsen.
Tjänsten som fått med Sony, Universal och Warner på tåget blir tillgänglig någon gång i höst, men till en början verkar det bara gälla för USA, när tjänsten kommer till Sverige är oklart. iTunes Match som gör att användaren slipper reklam är inte ännu tillgänglig i Sverige.
Källa: The Verge