Som Ehandel rapporterat lanserades appen Kavall i Stockholm i början av sommaren. Bolaget bakom appen levererar matvaror i Vasastan på bara tio minuter. Efter att kunden klickat hem matvaror i appen levereras varorna till dörren via ett bud på elsparkcykel. Livsmedlen hämtas på mindre lager i närheten av kunden.
Enligt grundarna Robin Rendahl och Peter Simon är målet att ta en ledande position i Norden inom ultrasnabba matleveranser.
Robin Rendahl har en bakgrund på bland annat dagligvarujätten Orkla och på livsmedels-startupen Northfork. Till Ehandel säger han att han hos många onlinebaserade matsäljare noterat utmaningar vad gäller veckohandeln.
Att få maten on-demand löser samtliga av de stora problemen med den traditionella modellen, som i mycket rimmar illa med hur konsumenterna vill ha det i dag. Internationellt hade förändringen redan börjat ske, vi såg en möjlighet att vara först ut på den svenska marknaden, vilket vi också är.
LÄS ÄVEN: Foodora rullar ut 100 nya elbilar: ”Har på oss ledartröjan”
Han anser att det är naturligt att även närbutiken nu blir nätbaserad. För första gången är det enklare att handla mat online än att gå till butiken – även om den bara är fem minuter bort, säger han. Han pekar även på att 70 procent av tillfrågade svenskar bestämmer vad de ska äta till middag samma dag, enligt en undersökning från bordsbokningsföretaget Foodfriends från 2019.
"Ger finansiella muskler"
Som Ehandel också rapporterat stängde Kavall nyligen en kapitalrunda på 50 miljoner kronor. Rundan leddes av svenska investmentbolaget VNV Global och Inbox Capital med investeringar i bland annat Voi, Klarna, Meds och Truecaller. Andra betydande investerare är Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbot och Samir Bachkani – grundare av numera Foodora-ägda Hungrig.se.
LÄS ÄVEN:Nu ökar matförsäljningen i fysiska butiker
Robin Rendahl säger att investeringen inte bara ger finansiella muskler, utan även expertis och erfarenhet att snabbt bygga, skala upp tjänsten internationellt. Inom ett par månader ska merparten av alla i Stockholms innerstad ha tillgång till Kavall. Därefter är målet att etablera sig i svenska städer, enligt Robin Rendahl.
Vårt fokus nu är att bredda antalet människor som kan använda vår tjänst. Det här är en kapitalintensiv affär, vi ska öppna fler butiker och anställa fler "riders" (sparkcykelbud reds. anm).