ANNONS

Apotekens prisspel på nätet - kunder känner sig lurade

Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat
"Vi förstår att det blir konstigt".

Varför erbjuder butiker samma produkt billigare online, trots att den finns i lager i butik? Det är en fråga som många konsumenter ställer sig. Är det en strategi för att locka fler till nätet, eller finns det andra skäl bakom denna prisskillnad? Det undersökte SVT.

Det nämnda konceptet finns oftast hos de stora apotekskedjorna. Kunder berättar för SVT att de känner sig "blåsta" av företagen, när de inser att en beställning på nätet hade sparat dem en betydande del av priset.

ANNONS

På Apotek Hjärtat kostar till exempel Alvedon 500 mg, 20 stycken tabletter, 32 kronor i webbutiken. Men hela 51 kronor i den fysiska butiken. Det är en prisskillnad på nästan 60 procent.

Enligt företagen är anledningen konkurrensen mellan nätapoteken, som pressat priserna. Enligt apoteken erbjuder de "en hybridlösning" när onlinevaror, som alltså får ett lägre pris, hämtas ut med expressleverans på apoteket. Detta eftersom kunden då ändå för "personlig kontakt med apoteket".

I och med den hårda konkurrensen tycker vi att tjänsten med expressleverans inom två timmar är en bra extraservice även fast det naturligtvis inte är det bästa affärsmässiga för oss, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat, till SVT.

Vi förstår att det blir konstigt för kunderna, och vi vill ha gapet så litet som möjligt.

Sveriges apoteksförening bekräftar hårdare konkurrens på marknaden.

Var medveten om att det är såhär marknaden fungerar och utnyttja, säger Johan Wallér, vd på apoteksföreningen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se