Den senaste veckan har aktörer som Apotek Hjärtat och Kronans Apotek gått ut och berättat om sina siffror från det första kvartalet, som visat sig vara en tuff historia för apoteken. Friskare kunder i kombination med pandemirestriktioner för de fysiska apoteken har på flera håll lett till miljontapp i både omsättning och resultat.
En annan faktor är att många kunder passade på att bunkra apoteksvaror i mars förra året, när pandemin precis hade slagit till. Då gick försäljningssiffrorna förstås upp, vilket gjorde att Q1-fallet det här året delvis skedde från en ovanligt hög nivå.
LÄS ÄVEN: Kronans Apotek om Q1-krisen i branschen: "Ett jättetufft kvartal"
Nu visar det sig att en rad andra apoteksaktörer upplever samma sak. Det finns alltså mycket som tyder på att apoteksbranschen var ovanligt svag under det första kvartalet.
Det vi kan uttala oss om Q1 är att vi ser en svagare start på 2021, mycket som en bakgrund av bunkringseffekterna vi såg i början av pandemin förra året. Vi ser även att rådande pandemilag som begränsar antalet besökare i våra fysiska apotek påverkar vår försäljning. Positivt är att vi ser en fortsatt stark tillväxt i vår e-handel, men andelen lyckas inte kompensera på total försäljningsnivå, skriver Annelie Söderberg, marknads- och PR-chef på Lloyds Apotek i ett mejl till Ehandel.
Från 120 till 57 miljoner
Apoteksgruppen är lite mer hemlighetsfulla, men vittnar inte direkt om någon försäljningsökning.
Vi lämnar inte ut några siffror som inte är officiella via Bolagsverket redan, däremot så kan jag säga att vi behåller vår marknadsandel, skriver Anna Bergstedt, marknads- och kommunikationschef på Apoteksgruppen.
Sedan tidigare har även Apoteket AB visat upp en svagare försäljning under årets första kvartal. Bolagets försäljning sjönk från drygt 5,4 till 4,7 miljarder kronor, samtidigt som rörelseresultatet gick från 120 till 57 miljoner kronor.
I en kommentar till kvartalsrapporten skriver Apotekets vd Ann Carlsson att företagets kunder i allt högre utsträckning tar del av både produkter och rådgivning via företagets digitala kanaler.
Detta har lett till en hög ökningstakt i e-handeln men även ett minskat kundflöde till våra butiker, vilket belastat resultatet. I första kvartalet 2020 upplevde Apoteket ett hamstringsbeteende, under motsvarande period 2021 har marknaden istället krympt något, fortsätter hon.
Och frågan är hur mycket apotekens svaga Q1-siffror egentligen har att göra med pandemin och hur mycket de har att göra med ett ökat intresse för att e-handla. Nyligen släppte Apoteksföreningen siffror som visade att apotekens samlade försäljning ökade under 2020, samtidigt som e-handeln pekades ut som branschens stora vinnare.
LÄS ÄVEN: Apotekens lysande facit på nätet - “har varit föredömligt”
"En väldigt stark utveckling"
När vi tittar närmare på de företag som endast säljer på nätet, ser bilden nämligen inte alls lika dyster ut. Axfoods nätapotek Apohem bakas i kvartalsrapporten ihop med segmentet Dagab, där även Middagsfrid, Mat.se och restaurangkedjan Urban Deli ingår. Segmentet visar en svag ökning och ett förbättrat rörelseresultat, något som i och för sig inte behöver vara kopplat till just apoteksförsäljningen.
Men även branschkollegan Meds vittnar om ett fint kvartal.
Vi går inte ut med exakta siffror men Meds har haft en väldigt stark utveckling i Q1. Och totalmarknaden är stabil även om det generellt skrivs ut färre recept med färre läkarbesök under pandemin. Det stora skiftet är en fortsatt snabb övergång från butik till online, där ju apotek är den snabbast växande kategorin. Det är självklart positivt för oss som planerat och byggt för denna utveckling i flera år, säger Björn Thorngren, vd på Meds, till Ehandel.
Ehandel har även varit i kontakt med Apoteas vd Pär Svärdson, som vill vänta med att uttala sig till företagets Q1-siffror är klara.
LÄS ÄVEN: Hjärtats chocksiffror sänkte ICA: "En mycket svag apoteksmarknad"