ANNONS

Apoteken talar ut efter stora leveranstestet: “Vi kan bättre”

“Vi är nöjda”.

ANNONS

Det är förmodligen ingen som missat vårt test av en rad stora e-handelsaktörer. Undertecknad hade fördelen att få beställa Alvedon från fyra olika nätapotek, så huvudvärken är numera långt borta.

LÄS ÄVEN: Snabba leveranser och luft i paket – 17 e-handlare granskade

Vi ville förstås följa upp dessa apoteksleveranser som togs upp i artikeln ovan och vände oss därför till Apotea, Meds, Apoteket och Apotek Hjärtat som var de som fick sina leveranser testade.

Den första frågan vi ställde var om de var nöjda med utfallet i just detta test, även om en testbeställning förstås inte är någon bra vetenskaplig grund. Vi ser det snarare som en bas för diskussion där vi även talade mer med aktörerna om just leverans och paketering. Men först får de givetvis kommentera testet i fråga.

Även om det alltså inte specifikt var en tävling i snabbhet så börjar vi med de som levererade först, och de kröner sig själva till vinnare.

Vi är nöjda med utfallet och såklart mycket glada över att Apotekets leveranstid korats till den snabbaste i branschen! säger Apotekets e-handelschef Wiktoria Glans.

Apotea var bara en dag efter Apoteket men ser direkt förbättringsmöjligheter.

Man kan såklart alltid bli bättre. Vi har under våren gjort en hel del ombyggnationer i logistiken vilket har påverkat vissa leveranser under perioden för köpet, men nu är vi i fas med leveranserna igen, säger Apoteas hållbarhetschef Sofia Modig.

"Borde ha levererats i ett mindre paket"

Meds tog ytterligare två dagar att leverera och där är man tydliga med att en hel del kunde ha förbättrats gällande leveransen. Meds tillsammans med Apoteket var även de som skickade paket i mer kubformade lådor, som inte hade kunnat levererats till brevlådan.

Vi kan bättre! Er beställning borde ha levererats i ett mindre paket och utan plastkuddar. Vi har ett paket som är anpassat höjdmässigt för den här typen av beställningar som borde ha använts, säger Meds logistikchef Marcus Ramstrand.

Gällande leveranstiden så menar Meds att vi borde ha fått Airmee som förvalt alternativ, och att endast om man besöker deras kassa så kan personaliserade val påverkas nästa gång man ska beställa något. Leveranstiden skulle med Airmee ha blivit mycket snabbare, utlovar Meds. Företaget ser nu över hur förval i kassan ska fungera.

"Ett väldigt högt tryck av beställningar"

Även om Meds tog några dagar på sig så var det Apotek Hjärtat som med bred marginal stod ut med en försenad leverans. Företaget erkänner för Ehandel att man hade en del problem under just denna beställningstidpunkt.

Vi vill alltid överträffa våra kunders förväntningar. I det aktuella stickprovet levde vi inte upp till vårt leveranslöfte om 1-2 vardagar för en postförsändelse, vilket vi beklagar. Under en period hade vi ett väldigt högt tryck av beställningar till vår e-handel, vilket oturligt nog sammanföll med en hög sjukfrånvaro kopplat till pandemin. Detta skapade tyvärr en del försenade leveranser, säger Apotek Hjärtats logistikchef Lina Äse.

Till sin fördel så var Apotek Hjärtats paket det som lättast hade gått ner i brevlådan.

Vi använder en automatiserad packteknik som viker emballaget runt försändelsen och kan på så sätt anpassa och slimma efter hur stor beställningen är, därmed minimerar vi onödig luft, vilket ju visade sig i att vår kartong var den mest slimmade. Det här gör vi både av klimatmässiga och ekonomiska skäl, säger Lina Äse från Apotek Hjärtat.

Vi fortsatte med att fråga Apoteken om den stora frågan gällande luft i paketen och hur de ser på det. Meds som redan uttryckt missnöje över sin kubformade leverans är tydliga med sin ståndpunkt.

Luft i paketen är onödigt. Det tär på miljön på ett onödigt sätt och det kostar pengar. Vi har cirka 15 olika emballagestorlekar som är optimerade för att passa våra produkter så att vi i så stor utsträckning som möjligt kan skicka paket som passar produkterna. Vi jobbar ständigt med att utbilda våra packare gällande att alltid välja det mest passande emballaget. Vi tittar också på lösningar gällande vår packning för att ytterligare minimera mängden luft vi skickar, säger Marcus Ramstrand från Meds.

"Mitt i bytet av emballage"

Apoteket som också hade ett brevlåde-ovänligt paket menar på att en ändring är på gång.

Det är en del av våra hållbarhetsmål som vi jobbar aktivt med. Därför är vi i detta nu mitt i bytet av emballage - just för att minimera luften. Tyvärr fick mystery shoppers inte det nya emballaget men snart kommer samtliga av våra leveranser att levereras med detta: 100 procent återvunnet, snabblåda och minskad luft i våra paket, säger Wiktoria Glans från Apoteket.

Apoteas paket var i och för sig slimmat men Early Bird valde att lägga det ovanpå vår brevlåda, då det förmodligen var aningen för tjockt. Enligt företaget har man dock i system att minska luften.

Detta är en väldigt viktig fråga som vi arbetat aktivt med senaste åren. 2019 installerade vi den första av våra packmaskiner som anpassar storleken på lådan efter fyllnadsgrad och idag packas majoriteten av våra paket i dessa maskiner för att minimera andelen luft, säger Sofia Modig från Apotea.

Att få ner paketen i brevlådan borde även det vara bra för miljön då man eventuellt undviker extra utdelningar eller att kunder kör bil till ombud. Vi ställde frågan till Apoteken om de strävar efter att alltid optimera för brevlådeleverans om det går, och på den frågan var det ett unisont ja även om vissa alltså missade bollen just denna gång.

Leveransavgift bra för miljön

Meds meddelar också att de tycker att sin leveransavgift på 9 kronor är miljömässigt motiverat.

Att vi tar 9 kronor för leveransen när man köper för under 99 kronor tycker vi känns rimligt både ur ett miljömässigt hållbart perspektiv men också ekonomiskt hållbart perspektiv, säger Marcus Ramstrand från Meds.

I övrigt bjöd de andra på fri frakt medan Apoteket Hjärtat adderade 19 kronor till produktens pris på 28 kronor, ett pris alla delade på ett paket Alvedon.

En annan sak som slog oss under testet var det faktum att vissa paket var lättare än andra att öppna. Detta fick oss att ställa frågan till aktörerna om de jobbar något med just detta, att göra det enkelt för kanske lite svagare personer att faktiskt komma åt sin beställning.

Det är såklart en balansgång av att vi inte får riskera att paketet går upp för lätt och riskerar att skadas i leveransen. Vi har inte fått reaktioner på att våra lådor är svåra att öppna, säger Sofia Modig från Apotea.

Vi vill åter hänvisa till vår automatiserade packmaskin där ett av syftena är just att leverera ett emballage som är enkelt att öppna. Det färdiga emballaget har en ”flärp” som man drar i och som gör det enklare att öppna, säger Lina Äse från Apotek Hjärtat.

"Snällare för handleden"

Om vi inte minns fel så var Apotekets paket något svårare än de andra att öppna men återigen så är de alltså mitt i en omställning till nya typer av bättre lådor.

Vi byter nu till så kallade snabblådor med en remsa som man enkelt kan dra i och som enligt oss är snällare för handleden jämfört med de traditionella paketen, säger Wiktoria Glans från Apoteket.

Majoriteten av våra paket har en remsa som man lätt river av för att få upp paketet. I det fall en remsa inte finns har vi tejpat igen paketet. Då öppnas paketet enkelt genom att använda en kniv, säger Marcus Ramstrand från Meds.

När det kommer till returer så testades detta aldrig då varken receptfria eller receptbelagda läkemedel kan returneras enligt lag. Apoteket meddelar dock att de gärna tar emot överblivna läkemedel för kassering. Apotea meddelar också att de har “extremt låg andel returer” på de produkter som skulle kunna returneras.

Mycket beror på att den typen av produkter vi säljer inte behöver testas, säger Sofia Modig från Apotea.

Vi tackar Apoteken för deras svar och ser fram emot nästa mystery e-shopper. Läs även de andra uppföljningarna nedan.

Boozt och NA-KD förklarar plasten – som Lindex nobbade

Jättens besked efter Ehandels pakettest – ”ska investera stora belopp”

Fraktade jeans med luft och extra emballage – nu förklarar Zalando

Elgiganten förklarar luftig leverans – och dissar plasten

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap