ANNONS

Apotek Hjärtat dumpade plasten för tejp: "Det hållbaraste valet"

Cecilia de Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat

Medarbetarens idé ledde till kraftigt minskad användning.

ANNONS

Apotek Hjärtats e-handel fortsätter att växa och har under pandemin förstås fått en extra skjuts. Samtidigt har man sedan tidigare påbörjat ett arbete för att bli mer hållbara, något som kanske inte är helt lätt när ordertrycket ökar. Men med hjälp av ett smart system där medarbetarna, med hjälp av QR-koder, direkt kan rapportera in förbättringsförslag har man nu tagit ett rejält kliv i att minska andelen plast i sina e-handelspaket.

De kan helt enkelt scanna och direkt komma in i ett formulär, så att man ska slippa behöva gå undan och leta upp sin dator. Fler och fler tänker på att leva mer hållbart hemma, men också på jobbet. Då är det bättre att kunna rapportera direkt på stående fot. Det är då man kan göra skillnad. Annars kanske man glömmer bort det, berättar Cecilia de Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat, för Ehandel.

Och faktum är att systemet har givit resultat. Nu har man nämligen lyckats minska användningen av bubbelplast med hela 70 procent och dessutom helt eliminerat de luftfyllda plastkuddarna. Detta tack vare en vaken medarbetare som undrade om man inte kunde använda tejp istället för att försluta produkterna.

Vi har ofta produkter som innehåller vätska i våra paket och då är det viktigt att de inte läcker. Istället för att packa in dem i plast för att hålla dem på plats och inte utsätta dem för tryck så har vi helt enkelt kunnat försluta tuberna med tejp istället, så att de inte knäpps upp eller öppnas och läcker ut, även om de utsätts för lite tryck.

"Det tog ett tag"

Att lyckas med omställningen var dock inte helt lätt, men nu är man där och resan var mödan värd.

Det tog ett tag att hitta en riktigt bra tejp, som är så pass kraftfull att den både kan hålla förslutningen vid lite större påfrestningar men också vara lätt för medarbetarna att riva av, säger Cecilia de Pedro.

Den uppmärksamma har förstås noterat att de har minskat andelen plast genom att addera annan plast i form av tejp. Men fotavtrycket har ändå minskat markant, påpekar man.

Det är en otroligt mycket mindre mängd plast som används. Det är ändå en 70-procentig minskning av bubbelplast på de här nio månaderna vi varit igång och dessutom är 100 procent av luftkuddarna borta. Det känns väldigt bra.

Vad har det inneburit kostnadsmässigt att ställa om till tejp?

I det här fallet har det blivit både billigare för oss och bättre för miljön. Vi sparar på råvara och då det kostar att köpa in bubbelplasten och kuddarna har vi minskat kostnaderna. Det är underbart när det blir en win-win på det här viset.

"Växer enormt"

Nu har man även uppmanat leverantörerna att tänka om och kanske anamma samma metod i sin del av logistikkedjan, berättar Cecilia de Pedro. Dessutom försöker man hitta vägar att få kunderna att hjälpa till, men också hur man själva kan ta fortsatta kliv i sitt miljöarbete.

Vår e-handel växer enormt hela tiden och vi tänker ständigt på hur vi kan förbättra för miljön i alla led. Vi har till exempel implementerat ett val i kassan där vi hjälper kunden att välja det bästa alternativet för ett mer hållbart köp. Så vi tittar både på sådant vi kan göra själva, men också hur kunderna kan vara med och hjälpa till.

Men även om man tagit stora kliv framåt kvarstår dock en del arbete innan man är i mål.

Det hållbaraste valet är fortfarande att hämta sin vara hos sitt apotek, säger Cecilia de Pedro.

Nils Lund
nils@ehandel.se