ANNONS

Apoteas lager får ny kritik - missbruk av digitala spärrar

Pär Svärdson, vd

"Jag tycker vi gör väldigt mycket bra".

ANNONS

Nätapoteket Apotea har de senaste åren fått utstå en hel del kritik kring arbetsmiljön på e-handlarens lager i Morgongåva. 2020 så erkände vd:n Pär Svärdson flera problem som då uppkommit efter en väldigt stark tillväxtfas. 2021 anklagades företaget för kameraövervakning av anställda, ett fall där bolaget dock sedan friades. Och för bara någon månad sedan så rapporterades det om slagsmål på lagret.

Nu skriver Upsala Nya Tidning om nya problem på lagret. Det rapporteras bland annat om SMS-trakasserier och mobbning. Det talas även om digitala spärrar som aktiveras om en anställd inte gör sitt jobb ordentligt, något som facket tydligen redan klagat på.

Vi kallar dem för "spärrar". När Pär är missnöjd med vår prestation sätter han i gång dem för att tillrättavisa oss, säger en tidigare anställd till tidningen.

Och pressen på att jobba hårt sägs vara hög.

Om man säger nej till övertid hotar chefen med varning. Samma sak gäller om du blir sjuk eller vabbar. Cheferna står ofta vid stämpelklockorna och skriver upp namnen på alla som går hem och varför.

"För att skydda dig, inte straffa dig"

Pär Svärdson pekas även ut som den som skickar sura SMS när saker inte går som det var tänkt. Att han skulle peka ut individuella personer tillbakavisar han dock.

Jag försöker absolut coacha och säga till men det är inte så att jag säger "varför plockar Bettan så sakta?" Det är knepigt att göra så med 800 personer, säger han till UNT.

Det ska dock pågå konstant feedback på det arbete som görs men man tillbakavisar att det skulle handla om mobbning. Pär Svärdson pekar även på att man lägger väldigt mycket resurser på att förbättra arbetsmiljön.

Vi har skyddskommittéer, arbetsmiljökommittéer och arbetsplatsträffar. Jag tycker vi gör väldigt mycket bra. Sen önskar man alltid att sådant här skulle gå mycket fortare, att vi hade nått ut om hur spärrarna funkar, att det är för att skydda dig, inte straffa dig. Jag hade önskat att alla köpte in på det. Men uppenbarligen gör de inte det, det kan vara väldigt frustrerande, säger han.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se