ANNONS

Apoteas frakt-bonanza mot nya höjder – "halverad frakttid"

Pär Svärdson är vd för Apotea som jobbar med en rad olika fraktsätt för korta leveranstider
Apotea/Pressbild

"Uppåt 40 olika varianter för postpaket", säger vd:n Pär Svärdson.

ANNONS

Apotea har gjort sig känt för att jobba med många olika fraktsätt och för att ligga i framkant på området.

Bland annat försorterar bolaget alla paket för att lämna in dem på kvällen till terminaler – och på så sätt få ner leveranstiderna. Paket körs alltså direkt till terminaler för vidare transport.

Vi har säkert uppåt 40 olika varianter för det när det kommer till postpaket. Istället för en variant med exempelvis DHL har vi tio på varje kategori. Genom det här arbetssättet kan vi halvera våra leveranstider, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Bolaget har även fyra fraktsätt som är helt fossilfria.

När det kommer till användningen av fraktfirmorna Airmee och Best kör levererar vi med cyklar för små paket och elbilar för större paket. Instabox kör med både cyklar och elcyklar i Stockholm. Från lagret i Morgongåva till Stockholm kör vi på HVO-bränsle.

Olika behov

Även till Malmö är leveranserna i stort sett fossilfria, enligt Pär Svärdson. I det fallet körs paket från Morgongåva till Rosersberg för vidare transport med tåg till Malmö. Väl där lämnas paketen med elfordon.

I Stockholm är det ganska lätt att få miljöprofil på leveranserna. En stor del av ehandels-marknaden, runt 20-25 procent, är dessutom förlagd till Storstockholm, säger Pär Svärdson och tillägger:

Utmaningen ligger i hur man gör för de som bor utanför storstadsområdena. Det kräver olika typer av transporter. Det är liksom generellt knepigt att cykla med paket i stora delar av Norrland.

Hur stor del av er fraktflotta är fossilfri?

Jag kan inte ge dig en procentsats där, mer än att vi har ett antal fossilfria leveranssätt. Men vi skulle såklart vilja ha mer och bara ett år fram i tiden kommer vi att ha kommit mycket längre.

Det finns dock inte en lösning som passar alla, betonar Pär Svärdson. Det är väldigt stor skillnad på fraktsätten i Stockholms innerstad, jämfört med en småstad i Norrland, säger han. I Norrland är den bästa fraktmetoden ofta bussgods – alltså frakt med kollektivtrafik. Det existerar inte i Stockholm, säger han.

Det är ett fraktsätt som var stort i Sverige för längesen. I Norrland är det det bästa. Men vi måste verkligen jobba på att alla ska få miljövänliga leveranser. Det finns ännu inte lastbilar som kan köra långt på el, men det lär ju komma.

Pär Svärdson tror däremot fortsatt mycket på frakt med cykel i Stockholm. Ofta är det det snabbaste leveranssättet givet problem med bilköer. Cykelleveranser, särskilt med elcykel, är också miljövänliga, snabba och effektiva. Men det bygger förstås på små avstånd.

Vad har ni för satsningar framåt?

Vi har haft väldigt massa satsningar. Men jag kan inte berätta om dem nu och det är inte riktigt färdigt än. Vi håller på med en jättesatsning under hösten. Så mycket kan jag säga, men jag ber att få återkomma.

Vad gäller drönarfrakt har det hittills var svårt att införa i Sverige till följd av en rad lagstadgade luftskydd, enligt Pär Svärdson. Men han utesluter inte att det kan bli ett reellt fraktsätt i framtiden, även här.

I exempelvis Stockholm får man inte köra drönare på det sättet. Det är ofantligt mycket regler och helt omöjligt i Stockholms innerstad i dagsläget. Det kostar väldigt mycket per leverans. Vi pratar om leveranskostnader som ökar 50 gånger mot det normala. Men på sikt utesluter jag inte att det kan fungera.

David Gustavsson
david@ehandel.se