Det går inte att stoppa nätapoteket Apotea. Trots galna tillväxtsiffror år till år så fortsätter man att leverera en stark tillväxtökning. Nu rapporterar Apotea fjolårets siffror. För 2019 sålde nätapoteket för drygt 2,7 miljarder kronor, vilket är en tillväxt med 35 procent jämfört med året innan.
År 2019 var ett bra år för Apotea. Vi investerade i robotar som gjort oss effektivare och ökat vår kapacitet att hantera större volymer, säger Pär Svärdson, vd för Apotea, i ett pressmeddelande.
Företagets investeringar i automation har bidragit till ökad kapacitet och för helåret levererade Apotea åtta miljoner paket.
Årets försäljningstopp inträffade under ”Black Week” i november då Apotea sålde för drygt 110 miljoner kronor under en vecka, meddelar företaget.
Apotea har även utökat sin verksamhet på Lidingö där man hanterar alla recept.
Vi har precis dubblat vår yta på Lidingö och ska rekrytera 15–20 nya farmaceuter de närmaste veckorna så att vi har ökade resurser att ta hand om våra receptkunder, säger Pär Svärdson.
Trots fortsatt stark tillväxt så är det förstås svårare att uppehålla tillväxttalen vid dessa miljardnivåer. För 2020 budgeteras en försäljningstillväxt på 30 procent till 3,5 miljarder kronor.