Nätapoteket Apotea har tagit ett beslut om att stoppa all marknadsföring på Facebook, samt på Instagram som ägs av Facebook. Beslutet gäller tills vidare. Anledningen är att Apotea vill ta ställning mot det man menar är ett tillåtande av rasistiska och hatiska inlägg och grupper på de sociala plattformarna.
Apotea har nolltolerans mot hat, hot och rasism. Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar. Därför tar vi vårt ansvar och slutar tills vidare med att annonsera hos dem, säger Pär Svärdson, vd för Apotea, i ett pressmeddelande.
"En hållbarhetsfråga"
Apoteas beslut har ingen bortre tidsgräns, utan stoppet kommer att gälla tills dess att Facebook har vidtagit åtgärder som företaget bedömer som tillräckliga.
Beslutet kommer efter att flera företag runt om i världen har krävt hårdare tag från Facebook för att minska spridningen av olämpligt innehåll. Detta sedan Black lives matter-demonstrationerna aktualiserat frågan om hat och rasism i sociala medier.
Vi hoppas att Facebook hörsammar kraven från både användare och annonsörer. För Apotea är arbetet för alla människors lika värde en hållbarhetsfråga, säger Pär Svärdson.