Apotea har levererat rapport efter rapport med fina tillväxtsiffror, och den här veckan ser inte ut att bli något undantag i utvecklingen. Med start för någon timme sedan firar nämligen bolaget sin sexårsdag, och kalaset kommer att pågå i flera dagar.
- Vi har rea på hela sortimentet, utom på receptbelagd medicin, säger Apoteas vd Pär Svärdson till Ehandel.se.
Laddade med rätt skor
Födelsedagskampanjen väntas leda till en rejäl ökning av antalet beställningar, jämfört med en vanlig vecka då Apoteas försäljning vanligtvis ligger på mellan 40 och 50 miljoner kronor.
- Och nu räknar vi med att sälja för 30 miljoner extra fram till torsdag, säger Pär Svärson, och tillägger att hela personalen har utrustat sig med bekväma skor för att kunna göra en insats på lagret.
Under förra året omsatte Apotea 1,5 miljarder kronor, och att företaget numera har nått en viss storlek innebär att det blir lättare att ställa krav på företagets leverantörer. Senare i veckan planerar Apotea att meddela alla sina logistikpartners att företaget ämnar att införa en så kallad miljözon vid lagerområdet i Morgongåva.
Dålig PR med smutsiga bilar
Enkelt förklarat innebär miljözonen att lastbilar som släpper ut för mycket avgaser inte kommer att få köra in på området. Det innebär alltså att bilar som ska hämta eller lämna varor hos Apotea måste köras med exempelvis biobränsle. Något Pär Svärdson beskriver som en slags konsumentmakt, fast från ett företag.
- Min tanke är att jag på det här sättet kan tvinga leverantörerna att köra åtminstone sträckan till oss med bättre bilar. Vi skickar många paket och det ger oss en viss makt som vi vill använda för att förbättra miljön.
Ser du någon risk för att leverantörer då tycker att det blir för krångligt att arbeta med er?
- Nej, det är ju ingen jättebra PR-grej att säga att man inte kan köra med rena bilar.
Uppmanar fler att följa efter
Apoteas miljözon träder i kraft den 1 januari 2019, och om någon kommer körande med en ovälkommen bil under någon av de första dagarna så kan Pär Svärdson tänka sig att låta det passera. Därefter blir det dock samtal med leverantören ifråga, och avbrutet samarbete om inte bolaget i fråga kan tänka sig att följa reglerna.
Pär Svärdson ser gärna att fler e-handlare följer Apoteas exempel.
- Om fler e-handlare gör likadant kan inte till exempel PostNord köra med smutsiga bilar. Nu kan de ju bara omdirigera de bilarna till andra sträckor, så det är först om vi blir fler som det gör skillnad. Vinsten görs först när de här bilarna skrotas.