Vi vet att många e-handlare har börjat använda exempelvis Instagram för att få in användarnas bilder i webbutiken. Bilder som kunder tagit på sina plagg ger en mer genuin känsla och kanske även en mer rättvis bild av hur produkterna faktiskt ser ut.
Det enklaste sättet är förstås att skapa en egen tagg. Modebutiken Nelly har exempelvis #Nellyholic och Bubbleroom har valt #Bubbleroomstyle. Sedan kan nätbutikerna välj att plocka in kundernas bilder på sin sajt via dessa taggar.
Det finns även olika verktyg för detta och ett vid namn Olapic har vi skrivit om tidigare. Olapic har många internationella varumärken som kunder och Bubbleroom använder också deras tjänst för att plocka in bilder från Instagram och Twitter.
Ny tänst utmanar
Nu lanseras tjänsten Flowbox som också ska hjälpa företag att utnyttja flödet av användargenererat innehåll. Flowbox ska redan ha kunder som Odd Molly, Intel och Webbdagarna.
Flowbox ska likt andra tjänster jobba med taggar, så kallade hashtags, och sedan samla in konsumenternas innehåll från sociala nätverk som Instagram, Twitter, Facebook och även YouTube.
Mer inspirerande och rättvis bild
Kundernas bilder eller videor kan sedan återpubliceras på exempelvis e-handelssajten, i de egna sociala medierna och även i en fysisk butik där digitala skärmar blir allt vanligare.
– Som konsument är det mer inspirerande, och rättvisande, att se hur exempelvis en tröja ser ut i verkliga sammanhang istället för i en stylad studiobild, säger Marcus Carloni som tillsammans med Fredrik Lagergren har startat Flowbox.
Att plocka in användargenererat innehåll ska enligt Flowbox minska returerna och samtidigt öka konverteringen. Företaget säger att de ser en stor efterfrågan på sin tjänst bland speciellt e-handelsföretag.
Bäst konverterande bilder
Flowbox ska vara en plattform för användargenererat innehåll och därmed även bjuda på statistik som kan visa vilket användarinnehåll som till exempel konverterar bäst.
– En viktig del av lösningen är att den skapar mätbara resultat. Våra kunder kan enkelt utvärdera sina kampanjer i realtid, exempelvis se vilken typ av bilder som leder till flest köp, säger Marcus Carloni.
Sverige ska vara den första marknaden för Flowbox men man siktar på att bli ledande i Europa.