Anton hjälper små e-handlare att stå sig i konkurrensen

Anton hjälper små e-handlare att stå sig i konkurrensen
Anton Johansson

E-handelsprofilen håller i två sessioner under årets Emeet, och hoppas att så många som möjligt ska vilja dela med sig av tips och erfarenheter på årets konferens.

Anton Johansson har deltagit i Emeet flera gånger tidigare men i år ska han för första gången hålla i, inte bara en, utan två sessioner.

Allt är inte färdigplanerat i detalj, men den första sessionen ska handla om att öka konkurrensfördelarna som e-handlare, oavsett om det handlar om marknadsföring, fraktmöjligheter eller något annat, något Anton Johansson tror att det kan finnas ett stort intresse för.

- Hur ska man göra för att inte bli uppäten av de stora jättarna som Zalando och CDON? Det handlar egentligen om att är man mindre måste man jobba smartare, säger han.

Är det vanligt att e-handlare upplever det här som problem?

- Det tror jag definitivt. I min förra podd hade jag med Animail som omsätter ganska många miljoner, och även om de inte upplevde någon jättekonkurrens så är konkurrensen ändå svår, även för dem, säger Anton Johansson, och sammanfattar sin planerade session:

- Grunden i det hela är förstås att man lyckas bättre med att sälja mer.

Livepodd i form av panelintervju

Som dagens andra punkt planerar Anton Johansson att på något sätt hålla i en intervju med e-handlare, eventuellt i form av en panel. Det kommer, med entreprenörens egna ord, att bli en slags "Ehandelspodden live".

- Det skulle kunna funka som session, podden har 5000 lyssnare per avsnitt och jag får mycket positiv respons . Det hade varit kul att testa live. Den kommer inte att spelas in, utan i så fall blir det här Emeet exclusive.

Finns det några planer på vem du ska intervjua?

- Nej, inget är bestämt. Man får gärna ge tips på personer man vill höra. Man kan även föreslå sig själv.

Inför årets Emeet, som det fortfarande är fritt fram för även andra deltagare att anmäla sessioner till, hoppas Anton Johansson på en stor blandning av olika sorters företag. Han ser fram emot en rolig dag och ser gärna att så många som möjligt tänker på att bjuda på sig själva.

- Det är ett fantastiskt event och jag har aldrig varit på en session som jag inte fått ut något av. Men jag skulle gärna vilja att människor var så konkreta som möjligt och att ännu fler är delaktiga och delar med sig av sina erfarenheter. Att man ger tips snarare än att bara diskutera. Jag vill uppmana alla att tänka på att när de går ska de ha sagt något klokt.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se