Allt om hur Instagram bestämmer vad som syns.
Få saker är lika roliga som algoritmgissande. Åtminstone om man arbetar med marknadsföring via de stora sociala plattformarna. Att alltså försöka lista ut vad algoritmerna tycker om och straffar. Nu sabbar Meta gissningsleken lite genom att… gå ut och berätta hur Instagrams algoritm fungerar.
Ja, eller snarare hur Instagrams olika algoritmer fungerar. I ett blogginlägg har Instagram gått ut med vad som gäller för de olika innehållstyperna och funktionerna på plattformen.
Det är, som väntat, ett rätt komplext maskineri. Men här är en genomgång av hur Instagram i stort väljer ut vilket innehåll som visas för användarna i de olika delarna i appen.
Vanliga Instagram-flödet
Det vanliga flödet bygger som bekant på en blandning av innehåll från konton man följer och konton som Instagram tycker att du borde vara intresserad av. De signaler som Instagram mer specifikt tittar på när de rankar vilket innehåll som visas är, i prioordning:
- Din aktivitet: Inlägg som du har gillat, delat, sparat eller kommenterat. Det här ger ”intressepoäng”.
- Information om inlägget: Den här informationen består av två delar: Hur populärt ett inlägg är (hur många som har gillat inlägget och hur snabbt andra användare har gillat, kommenterat, delat eller sparat det) samt mer teknisk information (saker som när inlägget postades och var, om detta är angivet).
- Information om personen som la ut inlägget: Det här ska ge Instagram ”en känsla för hur intressant en person är för dig”, baserat bland annat på hur många gånger andra användare har interagerat med den personen de senaste veckorna.
- Hur du historiskt har interagerat med någon: Om du har interagerat mer regelbundet med en person, men också om två användare regelbundet interagerar med varandra - som att kommentera varandras inlägg.
Det kanske mest intressanta här är att Instagram även konstaterar att format har blivit en signal. Så om du du föredrar inlägg med bilder så får du se fler bilder. Det är med andra ord ett försök att hantera kritiken som Instagram har fått att de har gått för långt i sitt kopierande av Tiktok och blivit en videotjänst.
Baserat på alla de här signalerna så gör Instagram sedan ”prognoser” om hur intressant ett inlägg kommer att vara för dig. Det ska finnas runt 12 olika slags sådana prognoser. De fem viktigaste handlar om hur troligt det är att du kommer att:
- tillbringa några sekunder med inlägget
- kommentera på inlägget
- gilla inlägget
- dela inlägget
- trycka på profilbilden
Ju fler boxar som ett inlägg tickar i, desto tidigare i flödet visas det. Så det Instagram alltså säger är att ju mer du scrollar, desto mer ointressant innehåll kommer du att få upp. Det finns vissa undantag till de här reglerna, som att Instagram inte vill visa för många inlägg från en och samma person tätt inpå varandra.
Stories
Rankingen för Stories är inte fullt lika komplex. Åtminstone inte enligt hur Instagram beskriver det. Precis som i flödet så tittar Instagram på ett antal signaler. Dessa kan bland annat vara:
- Tittarhistorik: Hur ofta du har tittat på Stories från ett visst konto. Konton vars Stories du ofta tittar på får högre prioritet.
- Engagemangshistorik: Hur ofta du interagerar med Stories från ett visst konto, som att trycka på gilla eller skicka direktmeddelande.
- Närhet: Din relation överlag till någon som har skapat innehåll.
Instagram försöker sedan lista ut vilket innehåll du kommer att tycka är mer ”relevant och värdefullt”. Bland annat hur troligt det är att du kommer att:
- trycka dig in i en story
- svara på en story
- gå vidare till efterföljande story
Så det Instagram krasst talat säger, inte särskilt förvånande, är vilket innehåll som kommer få dig att titta på ännu mer innehåll. Ju högre chans att en story gör att du kommer att titta på fler Stories, desto tidigare visas det i listan.
Utforska-flödet (Explore)
När det kommer till Utforska så klustrar Instagram innehåll för att fylla det rutnät som visas. Instagram börjar med att titta på bilder och videos som du tidigare har gillat, sparat, delat och kommenterat. Därefter letar Instagram upp liknande innehåll baserat på hur troligt det är att du är intresserad av varje enskilt inlägg.
De viktigaste signalerna som avgör vilket innehåll som visas i Utforska är:
- Information om inlägget: Det betyder här specifikt att Instagram tittar på hur populärt ett inlägg verkar vara. Det innebär saker som hur många andra som gillar ett inlägg och hur snabbt andra gillar, kommenterar, delar och sparar ett inlägg. De här signalerna är mycket viktigare i Utforska-flödet än vad de är i det vanliga flödet eller i Stories, enligt Instagram.
- Din aktivitet i Utforska: Här handlar det om signaler som vilka inlägg du har gillat, sparat, delat eller kommenterat och hur du har interagerat med Utforska-inlägg tidigare. Även här spelar format in - om du ofta interagerar med exempelvis videos så kommer du att få se fler videos när du går in i Utforska.
- Hur du har interagerat historiskt med den som har lagt ut ett inlägg: Har du interagerat med den personen tidigare ökar chansen att du får se fler inlägg från samma avsändare.
- Information om personen som la ut inlägget: Här tittar Instagram på saker som hur många gånger användare har interagerat med den personen de senaste veckorna. Instagram jagar kort sagt interaktionsmagneter.
Precis som i de övriga flödena så försöker Instagram sedan förutspå hur troligt det är att du kommer att gilla, spara och dela innehåll som du får upp i Utforska-flödet.
Reels
Instagram börjar med att Reels har designats för att ”hjälpa dig upptäcka nya saker, med fokus på underhållning”. Så även om Instagram inte uttalat lyfter det som en viktig signal så väger underhållningsfaktorn tungt.
I övrigt rankar Instagram Reels till stor del på samma sätt som Utforska-flödet: först ställer Instagram samman en lista med videos du borde vara intresserad av och listar dem sedan i ordning efter hur intressanta appen tror att de kan vara för dig.
De viktigaste signalerna som avgör vilket innehåll som du får se är i prioordning:
- Din aktivitet: Vilka Reels som du gillat, sparat, delat, kommenterat och interagerat med nyligen.
- Hur du historiskt har interagerat med personen som postar: Har du interagerat med den personen så ökar chansen att du får se fler Reels från samma avsändare.
- Information om en reel: Information om det som en video innehåller, som vilket ljudspår eller vilka visuella effekter som finns med. Även popularitet tas med i beräkningen.
- Information om personen som postade: I det här fallet är det popularitet som räknas. Det betyder saker som antal följare eller engagemangsnivån.
I samtliga fall så straffas innehåll som inte följer Instagrams riktlinjer, som inlägg med naket, hat eller hot. Men just i Reels så har Instagram några mer detaljerade saker som leder till att innehåll får minskad räckvidd. Det kan bland annat vara att en reel:
- har låg upplösning
- är vattenmärkt (eller som man säger i branschen: Tiktok-innehåll)
- är ”muted” (jag antar att det handlar om att en video har låg volym eller dåligt ljud)
- har ram
- till största del består av text
- fokuserar på politiska frågor
- redan har postats på Instagram
Punkten om politiska frågor är intressant i det här sammanhanget. Det lär vara kopplat till att Meta överlag är allt mindre sugna på att ha politiskt innehåll eller politiska annonser, på grund av de kontroverser som har uppstått tidigare.
Det lär också vara ett tecken på att Meta vill hålla Reels mer just som ett underhållningsformat. Men med tanke på att Tiktok blir allt viktigare även för mer politiskt innehåll så är frågan hur pass länge Instagram kommer att hålla den linjen.