Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Anställda tvingas jobba hemifrån: "Vill ligga före myndigheterna"

Nicklas Storåkers, vd för PriceRunner
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

"En relativt säker plats".

ANNONS

Prisjämförelseföretaget PriceRunner meddelar att man från och med imorgon, den 12:e mars, tvingar sina anställda att arbeta hemifrån.

Vi tar situationen på stort allvar och vidtar denna åtgärd för att säkerställa att våra anställda och deras nära och kära skyddas från spridningen av Corona, säger Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner, i ett pressmeddelande.

Företaget har delat upp alla avdelningar och underavdelningar i två delar. Det ena teamet kommer att arbeta hemifrån samtidigt som det andra gänget arbetar på företagets Stockholmskontor. Detta ska ske en vecka i taget.

Kontoret, alltså dörrhandtag, hissknappar, kranar och andra känsliga ytor, kommer att desinficeras minst två gånger per dag. Inför byte av team kommer kontoret att städas och desinficeras noggrant, så även om någon i första teamet blir smittad ser vi risken att någon i det andra teamet drabbas som låg, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.

Vi bedömer detta som en bra lösning, då vi med halverad styrka kommer att ha över 20 kvadratmeter per anställd på kontoret. Man kommer alltså att kunna sprida ut sig ordentligt på ett kliniskt rengjort kontor. Man kan kanske till och med säga att kontoret då blir en relativt säker plats att vara på.

Nicklas Storåkers menar att detta införs som en tillsvidare rutin på bolaget då det är svårt att veta när coronapaniken i landet kommer att avta.

Vi har bedömt detta som en bra avvägning idag för att också hålla uppe effektiviteten. Man måste ju tänka att detta inte är något som kommer gå över på en vecka utan man måste hitta en modell som funkar över ett antal månader.

Sedan kan det förstås hända saker som gör att vi får ändra bedömningen, men vi vill ligga före myndigheterna.

Dela artikeln: