UGC-skolan bjuder in till två dagars konferens.
User generated content (UGC) har fått ett stort uppsving i Sverige under det senaste året och spås bli ett naturligt komplement till influencer marketing. Termen har fått extra skjuts av sociala medier, framför allt Tiktok, där kreatörer lyfter UGC som en möjlighet att arbeta självständigt med innehållsskapande, utan att ha en stor följarskara. Nu lanserar UGC-skolan, grundad av Alexandra Bylund och Maria Lennberth, en UGC-konferens, för att sprida ytterligare kunskap.
Det digitala eventet "UGC-dagarna" pågår under två dagar, den 20 och 21 mars, och är kostnadsfritt.
Målet är att deltagarna ska få med sig så mycket matnyttigt som det bara går. Vi vill att de ska få en 360-vy och dels förstå affären och hur och vad man tar betalt och dels förstå konceptet kring hur man skapar bra UGC-material och agerar naturligt framför kameran, säger Alexandra Bylund i ett pressmeddelande.
Talare från flera sidor av branschen
Under de två dagarna kommer representanter från bland annat Almi, tv-branschen och uppdragsgivare att tala. Utöver det kommer även professionella kreatörer att bjuda på sina personliga insikter.
Vi märker tydligt att intresset för UGC ökar hela tiden, och eftersom vi var den första helomfattande UGC-utbildningen i Sverige som dessutom certifierar UGC-kreatörer, har vi tänkt fortsätta som ledande i branschen, säger Alexandra. Detta är ytterligare ett steg på vägen. Vi vill inte att man ens ska kunna nämna UGC utan att förknippa det med oss, fortsätter Alexandra Bylund.