Det är en smula uppförsbacke för Amazon när det kommer till att locka de stora, svenska aktörerna till Amazon.se. Sedan tidigare har bland annat Dustin, Inet och Coolstuff tydligt och klart givit negativa besked till att sälja på e-handelsplattformen. Nu sällar sig även Clas Ohlson till den skaran.
På våra hemmamarknader – Norge, Sverige och Finland – så är det butik, vår egen online och plattformar som Mathem och Kolonial som är vår affärsmodell. Så vi har inga planer på att samarbeta med Amazon här, säger Lotta Lyrå, avgående vd på Clas Ohlson, till DN.
Hon menar också att kedjan är väl förberedd på den konkurrens som kommer med Amazons entré. Man ska under de senaste två åren ha arbetat utifrån en strategi, som är anpassad för att möta just detta.
Vi har förutsett att Amazon och andra globala aktörer kommer att närma sig Norden.
Utanför Norden är det dock ett helt annat scenario. Där är man öppna för att sälja hos den amerikanska jätten.
Vi gör det i England redan och tittar på hur vi ska göra det i Tyskland. Utanför Norden har vi sagt att det är intressant att finnas på den typen av plattformar, säger Lotta Lyrå.