ANNONS

Ännu en nätbutik nekas av stort betalföretag

Ännu en nätbutik nekas av stort betalföretag

Månadsskiftet juni-juli förra året blev flera svenska e-handlare av med sin kortbetalning. Betalleverantören Payson hade med största sannolikhet blivit pressade att ta bort denna betalmetod för vissa butiker och tjänster. Föga förvånande var vuxenbutiker en av dessa kategorier, men även andra tjänster drabbades.

ANNONS

Denna händelse var inte första gången vi fått höra om en diskriminerande syn ifrån banker och betalföretag på butiker som säljer sexrelaterade produkter. I slutet av 2012 tog Sveriges Radio upp ett fall med en skräckfilmsbutik som även sålde vintage-sexfilmer. Den butiken hade fått sina betalningsmöjligheter spärrade av ett tiotal banker.

I Payson-fallet spekulerades det i att det var MasterCard och Visa som stod bakom utfrysningen av butiker som sålde bland annat sexleksaker. Två kortgiganter som tidigare blivit pressade politiskt att spärra betalningarna till olika organisationer och tjänster på nätet.

Även i USA

Häxjakten på nätbutiker som stödjer ett fritt sexliv verkar inte bara ske i Sverige. I söndags lyfte Huffington Post ett mycket snarlikt exempel i USA.

Nätbutiken Lovability som startats av Tiffany Gaines har blivit nekad betalning via det stora företaget Chase Paymentech, med finansbolaget och affärsbanken JP Morgan i ryggen. 2012 skall Chase Paymentech hanterat över 29 miljarder transaktioner till ett värde av mer än 655 miljarder dollar.

Enligt Huffington Post skall Chase ha varit tydliga med anledningen till varför de inte kunde hantera Lovabilitys betalningar. Det handlade om att deras anseende kunde skadas av att associeras med nätbutiken.

Chase gillar inte säkerhet

Vad är det då för hemska sexuellt avvikande produkter som Lovability säljer? Tiffanys vision för butiken lyder:

"Vårt uppdrag på Lovability är att stärka kvinnor att ta ansvar för sin sexuella hälsa. Vi återintroducerar kondomer till kvinnor som en positiv symbol för egenkärlek. Eftersom en kvinna som älskar sig själv prioriterar sin sexuella hälsa."

Kort förklarat säljer Lovability kondomer i snygga förpackningar som skall bidra till att fler kvinnor bär dem med sig. Detta är tydligen inte något som Chase kan ställa sig bakom.

Farlig klassificering

Tiffany påpekar även faran i att klassificera kondomer som en "adult-oriented product":

– Definiera kondomer på detta sätt skickar ett skadligt kulturellt budskap till män och kvinnor. Kondomer måsta tas ur denna kategori så att människor, unga och gamla, känner att de även är till för dem, säger Gaines till Huffington Post.

Att försvåra för konsumenter att handla dem via nätet är förmodligen inte heller positivt.

Bortsett ifrån frågan om hur kondomer skall klassificeras, är Chase svar till Tiffany ännu ett exempel på en bank och betalföretag som lägger sig i vad kunderna säljer för något och vad konsumenterna köper.

Moraliserandet fortsätter

Detta även om det gäller ganska oskyldiga produkter som kondomer.

– Vi kommer inte att kunna gå vidare när det gäller betalning via Chase Paymentech, eftersom hanteringen och bearbetningen av vuxeninriktade-produkter är en förbjuden kategori, löd Chase svar till Tiffany.

Denna situation känner förmodligen flera svenska e-handlare igen sig i. Att banker och betalföretag förhindrar eller spärrar möjligheterna att sälja och köpa vissa typer av produkter.

Protesterna sprider sig

Huffington Posts artikel har sedan publiceringen spridit sig en del över nätet. Tiffany Gains har även startat en namninsamling för att Chase skall öppna upp och tillåta hanteringen av försäljningen av kondomer på nätet.

– Vi måste värna om sexuell hälsa och inte låta stora företag som JP Morgan Chase stärka negativ stigma som äventyrar vårt välbefinnande. Chase Banks försök att "skydda sitt rykte" ska INTE hindra oss från att köpa och sälja viktiga produkter som kondomer som skyddar vår sexuella hälsa, skriver Tiffany på change.org.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se