Anitha Clemence berättar varför Tom Allan själv ville göra reklamkampanjen för H&M: “Han säger att han bara gör det för att kunna köpa fotbollskort”.
Åsikterna har varit många om hur och varför influencers exponerar sina barn i sociala medier. Ibland har åsikterna gått isär inom familjerna till och med.
En som också ofta hamnat i skottgluggen är Anitha Clemence som ibland fått försvara sig mot folks tyckande gällande både dottern Penny och sonen Tom Allan som hon har tillsammans med exmaken Calle Schulman. Och risken finns kanske för en ny runda med åsikter när nu Tom Allan frontar H&M:s nya kampanj för barnkläder.
Hur hamnade Tom Allan i H&M:s kampanj?
Han har varit inskriven på Mikas (Svensk modellagentur reds. anm.) i ett par år och fick i våras en kallelse till en stor casting för H&M som sökte nya barnmodeller. Sen fick vi gå på den, det var lite spännande. Massor av urgulliga barn i olika åldrar. Trodde faktiskt inte att han skulle ha en chans. Sen ringde de från Mikas och sa att han hade blivit utvald som en av jag vet inte? tio stycken utav 800 barn. Efter det tog det en hel sommar innan en kallelse till fotografering kom och då gick han dit med sin pappa, säger Anitha Clemence till Influens.se.
Hur går det till, måste du (eller Calle) vara med honom? Hur mycket måste ni vara involverade i detta?
Jodå vi är båda i nära kontakt med hans agent på Mikas, sen sköter H&M själva fotograferingen. Men vi är väl briefade. Sen måste någon förälder vara med på plats. I alla fall när de är så små.
Vad tyckte han om att göra det?
Haha, ärligt så tror jag att han tycker det är lite coolt även om han inte vill låtsas om det. Men han säger att han bara gör det för att kunna köpa fotbollskort. Vilket är bra för jag vill att han ska vara delaktig i sitt sparkapital, säger hon och fortsätter:
Tom Allan är rätt blyg för nya människor och kan lätt bli stressad i sådana miljöer. Men han blev väl omhändertagen och de var såklart superproffsiga.
Hade du några tvivel eller funderingar innan han fick/tog uppdraget?
Ja i och med att han är blyg så tänkte vi både en och två gånger och sa att vi testar och ser hur det går. Men det verkar ju gått bra och gör han det igen så blir det ju såklart enklare då.
Det har ju varit en del reaktioner tidigare på hur influencers använder sina barn för diverse exponeringar, hur har du märkt av det?
Ett tag var det påtagligt att det inte var papporna som stod i skottgluggen trots att de var minst lika delaktiga. Så det var rätt givet att det var en mammaskammning. Gunilla Brodrej skrev en hel krönika om fenomenet på Expressen Kultur och bildsatte det med en stor bild på mig.
Kvinnor skrev mail, kommentarer och dm:s men ytterst sällan nämndes pappan i sammanhanget. Trots att han till stor grad byggt följare runt vår spexiga dotter som spottade oneliners som citerades på 29 studentflak och 18 festivaltält sommaren 2015.Om en pappa exempelvis får sin son värvad till en fotbollsklubb och det kommer med stora sponskontrakt så är det såklart ryggdunk och något fint. När mammor ”tjänar pengar på sina döttrar” som det säkert såg ut så var det något skamligt. Det finns något skevt i det. Vi har absolut inte kommit lika långt som vi tror inom de här frågorna. Tom Allan som fotomodellande son har fått noll skam. Oklart om det är könsbetingat eller om samtiden har kommit ikapp? Det får andra avgöra.
Hur ser Penny själv på detta nu tror du?
Penny kan idag vara glad för exponeringen och har pengar låsta i fondförsäkringar som finansierar en handpenning på en väl tilltagen bostadsrätt när hon är 20 år.
Så ni tvekade aldrig när Tom Allan fick chansen?
Nej. Primärt så är det ju inte till för exponering på våra egna kanaler utan H&M. Tänk om bilderna skulle dyka upp på någon stortavla i någon annan stad eller annat land? Det skulle ju vara jättecoolt. Inte minst när han blir äldre, avslutar Anitha Clemence