ANNONS

Anitha Clemence kräver förändring: "Mänsklighetens undergång"

ANNONS

Vill se färre influencers framöver, men fler "impacters".

I veckan skrev Anitha Clemence, på sin Instagramkanal, att hon kommit till insikt att hon är shoppingberoende och att samhället har "vaggats in i en masspsykos" där konsumtionen har kommit att bli "en del av vårt narrativ och vår existens".

Jag minns när vi, så kallade influencers, kallades bloggare för sådär 10 år sedan. Hur vi hade "bloppisar" där vi sålde grejer som vi använt till varandra och eventuella fans. Idag har de flesta influencers sina egna fast fashion- och sminkvarumärken, och är entreprenörer med åtskilliga miljoner i vinst. Såklart kul att alla är så duktiga, och självklart är det svårt att vilja sluta tjäna pengar när man inser att det var lätt. För alla har jobbat hårt för sina följare och fans, skriver Anitha i sitt inlägg.

LÄS ÄVEN: Anitha Clemence om hur olika hennes barn har skammats i offentligheten – ”könsbetingat?”

Hon fortsätter med att säga att hon hoppas se färre influencers framöver, men fler "impacters" - ett ord som kan översättas till "påverkare".

Vi säger unisont säger "lalala" och håller för öronen när domedagsklockan klämtar 90 sekunder från midnatt - det vill säga mänsklighetens undergång.

Konsumtionshetsen påskyndas av många aktörer och parter i handelsbranschen, men influencers bidrar en hel del till detta, menar Anitha.

Självklart behövs stora förändringar världspolitiskt. Men om vi i väst inte ser till den fartblindhet vi alla har drabbats av och hur våra behov alltid tillfredsställs inom 30 minuter till tre arbetsdagar, kommer det inte att ske någon förändring, skriver hon.

Själv har Anitha lagt om sitt liv och sin influencerroll, säger hon till Breakit.

Jag har smyggjort det rätt länge. Jag har inte gjort några retail-samarbeten på rätt länge och min klimatångest började egentligen med FN:s stora klimatrapport 2020. Sen har det sakta grott.

Jag har själv inte riktigt sett min delaktighet i det här. Men på olika sätt, med forskning och data, har jag insett att det inte handlar om att det är någon annan som ska greja det här.

Enligt henne har sociala medier ökat hetsen, och känslan av att "man måste ha den här grejen" har med status att göra.

Som influencers legitimerar vi det som något bra och fint. Du ska ha det, och det – och det handlar om status, att du är någon att räkna med. Jag vill inte bidra till det. Jag har många vänner med egna märken som är bra människor, det är inte de som ska cancelleras. Men faktum är att vi shoppar mycket mer än vi historiskt brukar.

Vad är din uppmaning till influencer-branschen?

Att försöka ställa om och att inte bara uppmana till nykonsumtion. Att inte hela tiden få det att verka som att det är detta som krävs för att vara en accepterad och respekterad medborgare. Det vore coolt om modeinfluencers själva hade challenges där de inte skulle shoppa på tre månader, säger Anitha Clemence och avslutar med:

Jag tror att jag kan påverka kollegorna genom att jag formulerar mitt ställningstagande. Många är förstås beroende av de här inkomstkällorna, jag har fler ben att stå på så jag klarar mig. Men jag vet inte hur många miljoner som man måste omsätta. Det kan inte bara finnas ett uppåt och ett framåt.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap