För bara någon vecka sedan möttes e-handelssverige av nyheten att Vetzoo hade fått en ny ägare i det finska miljardbolaget Musti, och knappt hade någon hunnit hämta andan innan det i helgen var dags igen. Musti Group har nu även köpt Vetzoos branschkollega Animail, som alltså kommer att ingå i samma koncern som sin forna konkurrent.
LÄS ÄVEN: Animail köps upp av finskt miljardbolag
"Kan lära oss av varandra"
Att de två bolagen numera tar plats hos samma finska djurfoderjätte är enbart positivt, tycker Animails vd Alexander Olsson.
- Vetzoo och vi har under flera år tillsammans drivit på online-segmentet i vår bransch, att vi nu är i samma familj känns bara väldigt kul och vi kan garanterat lära oss mycket av varandra, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.
Han vill inte spekulera i vad som kommer att hända med varumärkena framöver, eller vilket som löper störst risk att läggas ner ifall Musti skulle bestämma sig för att fortsätta med endast ett av dem.
Gör långsiktig plan tillsammans
Även om inget sades vara klart ännu avslöjade Vetzoos vd Lars Martin Norviit, i samband med det senaste uppköpet, att Vetzoo sedan tidigare hade diskuterat en möjlig expansion till Finland. Exakt hur Vetzoo, Animail och Musti Group kommer att lägga upp den närmsta framtiden återstår dock att se.
LÄS ÄVEN: Vetzoo-grundaren om affären: "Det känns superbra"
- På kort sikt kommer det vara business as usual, den långsiktiga planen kommer vi att sätta oss ner nu och planera tillsammans, skriver Alexander Olsson.
Vilken blir den största fördelen med ert nya ägarupplägg?
- Som bolag kommer vi in i en större kontext. Vi får adderat en stor aktör med kunnigt folk från branschen med lång erfarenhet inom detaljhandel. Vi kan även dra nytta av Mustis stordriftsfördelar och deras förankring i Norden kan gynna oss på våra övriga marknader.