ANNONS

Animail och VetZoo har spräckt 200 miljoner

Animail och VetZoo har spräckt 200 miljoner
Lars Martin Norviit

Tre djurfoder-konkurrenters historia.

ANNONS

2013 startade Jarno Vanhatapio, Nelly.com:s och NA-KD:s grundare, djurbutiken Zoozoo.se. Två år efter det blev ZooZoo förvärvat av den då marknadsledande djurbutiken Animail.se. Animail betalade ZooZoo med aktier och då blev Jarno delägare i Animail och tog plats i styrelsen.

LÄS ÄVEN: Animail köper Jarnos djurbutik ZooZoo

– Vi gör affären för att få en starkare postion på marknaden, sa Karl Prytz, vd för Animail, under förvärvet.

Planen var att de två djurbutikerna skulle omsätta 150 miljoner kronor tillsammans under det första året. Men det lyckades de inte med. Animail och ZooZoo omsatte 117 miljoner under 2015 och gjorde samtidigt en förlust på 38 miljoner.

– Det är tufft att ta över bolag, och vi hade en stökig lagerflytt. Det kostar pengar när saker inte följer plan, kommenterade Karl Prytz.

Konkurrenten började växa

Samtidigt, under 2015 på den svenska e-handelsmarknaden, fanns det en djurbutiks-konkurrent till; VetZoo.se. I slutet av 2017 köptes VetZoo av det finska djurfoderbolaget Musti Group, som sedan tidigare ägde kedjan Arken Zoo.

LÄS ÄVEN: VetZoo köps upp av finsk djurfoderjätte

Den finska koncernen planerade att ta över hela e-handelsmarknaden för djurfoder i Sverige. Och mindre än två veckor efter att VetZoo köptes av det finska bolaget kom nyheten om att även Animail kommer att ingå i samma koncern. De forna konkurrenterna skulle fortsätta att verka sida vid sida.

– VetZoo och vi har under flera år tillsammans drivit på online-segmentet i vår bransch, att vi nu är i samma familj känns bara väldigt kul och vi kan garanterat lära oss mycket av varandra, sa Animails vd Alexander Olsson då affären gick i lås. 

LÄS ÄVEN: Animails VD om att slås ihop med konkurrenten

Men kort därefter lämnade Animails vd sin roll och Lars Martin Norviit, som var vd för VetZoo, tog då över ansvaret för Animail. 

Nästa steg blev att flytta över Animail till VetZoos webbplattform och varulager i Norrköping. Men verksamheterna skulle dock fortsätta separat på samma sätt som förut. 

– Vi behåller det bästa från båda bolagen. Animail har ett starkt varumärke, och det blir kvar. Samtidigt behåller vi Animails personal, men lagret och plattformen byts alltså ut, berättade Lars Martin Norviit under uppköpet.

När vi idag pratar med Lars Martin och frågar om han har funderat på att slå ihop Animail med Vetzoo svarar han: 

– Animail har många lojala kunder. I samband med förvärvet realiserades en mängd synergier, bolagets E-handelsplattform stängdes ner och flyttades över till VetZoo, samma sak hände med varulagret och organisationen. Detta innebär att Animail idag har samma effektiva kostnadsstruktur som VetZoo. Utifrån detta resonemang har det beslutats att fortsätta driva Animails varumärke.

"Tack vare synergier"

I november kunde vi rapportera om att VetZoos omsättning landade på 133 miljoner kronor under 2017 vilket var en ökning med mer än 80 procent jämfört med året innan. Men samtidigt sjönk resultatet från 1,6 till minus 7,3 miljoner.

LÄS ÄVEN: VetZoo krossar 130 miljoner

Och nu kan vi presentera VetZoos och Animails siffror för 2018, som är ett brutet räkenskapsår.

– Vi, Animail och VetZoo, blev tvungna att ändra vårt räkenskapsår då Arken Zoo och Musti Group hade en annan period. Siffrorna täcker därmed bara de första nio månaderna; januari till september, förtydligar Lars Martin Norviit för Ehandel.se.

VetZoo fortsatte att öka och redovisar en omsättning på 170 miljoner kronor. Resultatet ligger dock fortfarande på minus men har minskat lite och summeras till minus 7,1 miljoner. 

Animails omsättning sjönk däremot under 2018 och landade på 20 miljoner kronor, jämfört med 78 miljoner året innan. Men resultatet förbättrades från minus 42 miljoner kronor under 2017, till 9,7 miljoner under 2018.

– Animails positiva resultat beror på att verksamheten såldes med vinst till VetZoo AB. VetZoos negativa resultat beror på kostnader kopplade till integrationen av Animail AB. Siffrorna ger därför inte en rättvisande bild av det operativa rörelseresultatet från driften, förklarar Lars Martin Norviit.

Animails och Vetzoos räkenskapsår slutar den sista september, under perioden första oktober till 2018 till sista juni 2019 har företagen tillsammans omsatt cirka 213 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 4,2 miljoner.

– Som det framgår av siffrorna växer omsättningen fortsatt kraftigt och tack vare de synergier vi realiserat mellan Vetzoo och Animail samt med Mustigruppen är rörelseresultatet positivt, trots omfattande investeringar i marknadsföring. Notera att cirka 80 procent av omsättnigen och rörelseresultatet kommer från VetZoos verksamhet, säger Lars Martin Norviit.

Sverige är både Animails och VetZoos hemmamarknad, men företagen finns även representerade på den norska marknaden.

– Notera att VetZoo, trots att man inte funnits särskilt länge på den norska marknaden, har en väldigt positiv utveckling med en månadsvis omsättning, som i juni 2019 uppgick till cirka 3 miljoner kronor, säger Lars Martin och avslutar med: 

– Framåt kommer vi att satsa stenhårt på tillväxt i Norge. Detta sker parallellt med fortsatt fokus på ytterligare synergier för att kunna fortsätta öka lönsamheten och göra kundupplevelsen ännu bättre.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se