Amoi startade i december 2020, och sista leveransdagen i Sverige blir lördagen den 30 november 2024.
Sedan 2022 har Amoi varit helägt av norska Posten Bring. Beslutet att lägga ned Amoi är en del av koncernens kostnadsbesparingsprogram som kommunicerades i september, med målsättningen att spara cirka en miljard kronor fram till 2026.
Företaget kommer att minska sina kostnader bland annat genom att ta bort upp till 250 tjänster som inte är direkt kopplade till deras kärnverksamhet.
Enligt koncernen står det nu klart att samtliga anställda på Amoi, både i Norge och Sverige, är bland de som förlorar sina jobb. Mer exakt berör det 24 anställda på Amoi, och i samband med detta förlorar även 150 leverantörer en försäljningskanal.
Processen pågår fortfarande, och allt är ännu inte helt klart, men vi hanterar detta på ett korrekt och professionellt sätt, säger Jimmy Rhodin, vd för Amoi, till vår norska systersajt Netthandel.
Det är inte bristen på tillväxt som är orsaken till att marknadsplatsen läggs ner, menar företaget. Det senaste året ska Amoi ha haft 40 000 aktiva användare på samtliga marknader.
Det är först och främst väldigt tråkigt. Det har varit en produkt och en tjänst som marknaden har uppskattat mycket, och den växer bra med tusentals aktiva användare det senaste året. Men samtidigt ser vi att det blir kapitalkrävande att komma i mål, och att ta den position som krävs på marknaden, säger Jimmy Rhodin.
Enligt det senaste bokslutet, 2023, för Amoi Sverige AB ökade omsättningen med 163 procent, och landade på nära en miljon: 974 000 kronor. Rörelseresultatet vände samtidigt från förlust till vinst, och gick från -10,9 miljoner under 2022 till cirka 145 000 kronor i fjol.