ANNONS

Amerikanska lågprisjätten bygger sitt första egna varuhus i Sverige

Pressbild
“Läget är utmärkt”.

2022 så slog den amerikanska jätten Costco ner sitt första varuhus i Sverige. Sedan dess har man spenderat hundratals miljoner på att vinna svenskarnas hjärtan. Men det man främst behöver är fler handelsplatser samt e-handel, något bolaget planerar att införa.

LÄS ÄVEN: Costco gör brakförlust i Sverige - nu vill de erövra e-handeln

ANNONS

Nu meddelar Burlövs kommun att det första spadtaget på varuhus nummer två har tagits. Ett varuhus som ska ta plats på handelsområdet Stora Bernstorp.

Costcos varuhusyta på cirka 14 600 kvadratmeter beräknas slå upp portarna för besökare under andra kvartalet 2025. Det geografiska läget är utmärkt och vi är stolta över att Costco har valt att förlägga sitt första egna konceptvaruhus i Sverige på Stora Bernstorp, säger kommundirektör Fredrik Löfqvist i ett uttalande.

Costco har över 880 varuhus men detta blir alltså deras andra i Sverige tillsammans med det befintliga i Täby. Skillnaden i Burlöv är att Costco uppför fastigheten i egen regi.

Vi ser stora möjligheter med denna etablering, nya partnerskap och samarbeten skapar energi som kommer att ge ringar på vattnet för handelsområdet Stora Bernstorp, i Burlövs kommun och regionen med Malmö och Köpenhamn som nära och stora marknader. Costcos etablering i vår kommun skapar framtidstro, potential och tillväxt, säger Sara Vestering, kommunstyrelsens ordförande i Burlövs kommun.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se