The Home Depot, en av världens största återförsäljare inom heminredning med 2 262 butiker, gör en rejäl satsning på e-handeln. Under förra året valde kedjan att satsa på mobil handel, snabba leveranser och att leverera produkter från butikerna hem till kunden.
I år handlar det om distributionscentraler och nu har man öppnat den första utav tre som ska ha hand om kedjans e-handelsleveranser. Placerad en bit utanför Atlanta kommer den drygt 92 000 kvadratmeter stora lagercentralen inhysa runt 100 000 produkter som snabbt ska kunna nå kunderna.
– Det här är en betydande investering för att kunna möta våra kunders efterfrågan. De kan nu förvänta sig att de har tillgång till hela vårt sortiment och snabba leveranser, säger Mark Holifield, ansvarig för Home Depots leveranskedja.
Investerat 300 miljoner dollar
Under de kommande två åren planeras ytterligare två distributionscentraler, en i Kalifornien och en i Ohio. Totalt kommer de tre centralerna ha en yta på 278 000 kvadratmeter och sysselsätta mer än 1 000 anställda.
Centralerna kommer alla att lagerhålla runt 100 000 produkter var, att jämföra med en typiskt Home Depot-butik som har drygt 35 000 produkter på lager. Med de senaste årens e-handelssatsningar, inklusive distributionscentralerna, har Home Depot investerat drygt 300 miljoner dollar på sin näthandel.
Källa: Press