Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Amazons tillväxt i Sverige är över - experten talar ut: "Kommit till vägs ände"

Christian Rudolf
Svenska e-handlare konkurrerar ut jätten på flera områden.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

SEO-experten Christian Rudolf, grundare av byrån Topdog, meddelar att Amazons tillväxt är över i Sverige. Han talar då om den svenska sajtens tillväxt hos Google. Det är fortfarande ett anmärkningsvärt uttalanden och vi tog ett snack med Christian för att få veta mer.

Det är ganska tydligt att trenden för dem har vänt så att säga. De har kommit till vägs ände i svenska Google. Det handlar ju om enorma mängder trafik de får. Men när jag kollar datan så är det tydligt för mig att det är så här långt de kommer att komma om de inte ändrar på sig, säger Christian Rudolf till Ehandel.

ANNONS

Så vad är det Amazon behöver ändra?

De har en dålig teknisk infrastruktur och Amazons UX är det liksom lite 70-tal över tycker jag. Strukturellt så har de också en massa problem. Det finns stora utrymmen för förbättring. Det känns inte modernt.

Enligt Christian Rudolf så finns det flera problem med Amazons webbutik. Han nämner bland annat tekniken och användargränssnittet (UX), och det enda som Amazon får beröm för är deras länkarbete.

Jag skulle säga att inom ämnet länkar i kategorin e-handel i Skandinavien så är de vassast och bäst. Det finns ingen som kan slå dem på fingrarna, säger han.

På alla andra områden så menar Christian att Amazon har mycket arbete att göra. Det handlar också om att svenska e-handlare har en ganska hög standard på sitt SEO-arbete och UX-design.

Googles användare i Sverige förväntar sig en helt annan upplevelse än den som Amazon levererar.

Christian Rudolf förklarar vidare:

Tänk dig Turning Torso men rutorna sitter inte där de ska och hissen är inte installerad. Det fungerar ju att gå 50 våningar själv men det är inte en fungerande struktur. Amazon har liksom inte ramverket för att hantera så många produkter som de har, på ett bra och effektivt sätt.

Förutom UX så handlar det bland annat om svårigheter med duplicerat innehåll och ibland även fel i sidans markup. Men i grund och botten så verkar det handla om att sajtens innehåll växt ur kostymen som är Amazons sajt och teknik, enligt SEO-experten. Redan vid lanseringen av Amazon.se så meddelade e-handlaren att de hade 150 miljoner produkter, något som två år senare hade vuxit till 400 miljoner.

Vid någon tidpunkt så måste man bygga de här strukturerna och få dem att fungera med Google. För att kunna ha enorma mängder av produkter utan att duplicering och sånt börjar paja saker och ting, säger Christian Rudolf.

Straffar Google dem?

Det är lite felaktigt att kalla det straffar. För vi får ändå tänka på att Google skickar miljontals klick i månaden till dem. Så Google är ju inte helt missnöjd med Amazon. Men vid någon tidpunkt så har man liksom skördat de här frukterna. Och då måste man börja ändra på sig för att ha fortsatt tillväxt.

Organisk trafik till Amazon.se (Källa: Ahrefs)

Det har pågått under ett antal månader så det är inte bara en vecka. Det syns jättetydligt i grafen. Den här klockrena tillväxtkurvan som vi sett som pågått i 36 månader eller så, ganska stabilt, den är med stor sannolikhet över, säger Christian Rudolf och tillägger:

De måste börja investera i sin tekniska SEO och förmodligen även i UX.

Dela artikeln: