ANNONS

Amazons svenska omsättning exploderar efter lanseringen

En svensk sida gav tydligen en rejäl boost

På väg att krossa miljarden.

ANNONS

Den 28 oktober 2020 slog Amazon upp portarna till Amazon.se, en helt svensk sida riktad till svenska konsumenter. Hur har då denna sajt tagits emot av svenska folket?

LÄS ÄVEN: Amazon är här – svenska sajten lanserad

När vi i början av året kikade på Amazons svenska försäljning för 2020 så såg vi redan då starka indikationer på att den svenska sidan haft en effekt på försäljningen. Företagets moms för november och december var nämligen markant högre än tidigare år, även om just de månaderna förstås alltid är starka.

För osäkerheter i våra uträkningar se tidigare nyhet från i år.

Nu har vi tittat närmare på Amazons inbetalningar till Skatteverket under första halvåret 2021 och den stora ökningen har fortsatt. Momsen är mångdubbelt högre än innan lanseringen av Amazon.se och har fortsatt på den höga nivå som sattes i november förra året.


(Klicka för större bild)


(Klicka för större bild)

En halv miljard första halvåret

Om vi räknar på samma andel böcker* som vi tidigare gjort (20 procent) så har Amazons omsättning gått från drygt 100 miljoner kronor första halvåret 2020, till över 500 miljoner kronor under första halvan av 2021. Momsen som förstås är en mer konkret siffra gick från 21 till 109 miljoner kronor under samma period.


(Klicka för större bild)

(Klicka för större bild)

Försäljningen har alltså uppenbarligen stigit och det skulle inte förvåna oss om Amazon för första gången slår miljarden i vårt avlånga land under 2021. Redan nu har i alla fall Amazon passerat förra årets svenska försäljning, som låg på runt 400 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Amazons omsättning i Sverige 2020 – en rejäl ökning

*Momsen är endast 6 procent på böcker, därav påverkar de starkt den potentiella omsättningen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se