Amazons årliga shoppinghögtid Prime Day, som ämnar att sätta lite fart på e-handeln även i sommartider, är nu över. Trots namnet är readagen förstås inte bara en dag, något som verkar vara omöjligt när det kommer till e-handelsdagar, utan den tog officiellt plats 21-22 juni men med veckolånga startsträckor med diverse erbjudanden.
E-handelsjätten har nu släppt lite siffror från shoppingfesten och i vanlig ordning väljer de själva vad de vill visa upp. Vi får dock veta att de sålde 250 miljoner produkter under årets Prime Day-fest.
Några av de bäst säljande kategorierna runt om i världen inkluderade elektronik och Amazon-produkter, meddelar företaget.
Prime-medlemmar handlade samtidigt inför skolstarten och köpte mer än 600 000 ryggsäckar, 1 miljon bärbara datorer, 1 miljon hörlurar, 240 000 anteckningsblock, 40 000 miniräknare, och 220 000 Crayola-produkter.
E-handlaren trycker samtidigt på att detta var den största Prime Day någonsin för tredjepartssäljare på plattformen. En speciell kampanj för små företag ska ha genererat en rejäl försäljningsökning jämfört med i fjol.
Kunder spenderade över 1,9 miljarder dollar på mer än 70 miljoner produkter från små företag under kampanjperioden, en försäljningsökning på mer än 100 procent jämfört med Prime Day i oktober 2020.
Vad vi kan se säger Amazon inte att detta var den största Prime Day någonsin. De säger dock att det var den största någonsin för Prime-medlemmar i 20 länder.