Google som länge legat i topp när det gäller produktsök har därmed tappat sin ledning. Det är nu endast 13 procent som använder Google som sitt första stopp. En ganska anmärkningsvärd förändring sedan 2009 då Google ledde med 24 procent, mot Amazons 18 procent.
Detta är något som Google inte gärna låter gå obemärkt förbi och man har under de senaste åren jobbat med olika lösningar för att bli förstavalet bland konsumenter. Vi har tidigare skrivit om att Google flyttade ut sin tjänst Google Commerce Search och i princip gjort den gratis för användarna.
Man bytte också namn på tjänsten Google Product Search till Google Shopping, och även affärsmodell. Förändringen är att Google kommer att ta betalt av dem som vill lista sina produkter och att hela systemet kommer bli mer kommersialiserat.
Med största sannolikhet kommer Amazon att stanna kvar på toppen ett tag till som den största e-handlaren och som sökalternativ på andra sidan Atlanten. Det börjar dock röra sig bakom dem och konkurrensen ökar när det gäller möjligheter för konsumenten att söka efter produkter och även med snabba och billiga fraktalternativ.
Källa: Search Engine Watch