I tio år så har e-handelsjätten Amazon jobbat med sitt drönarprogram. Och i år planerade man att ha genomfört 10 000 drönarleveranser. Hur många har man lyckats med hittills? 100 stycken. Inte speciellt imponerande alltså.
Men anledningen till de slöa framgångarna är att Amazon startat om och flyttat programmet. Nu står man återigen inför problemet att få drönarna certifierade av det amerikanska luftfartsverket (FAA). Nyligen meddelades det även om stora nedskärningar hos Prime Air, som Amazons avdelning för drönarleveranser heter. Men e-handlaren har inte lagt ner projektet.
LÄS ÄVEN: Nedskärningar direkt efter lyftet – smäll för Amazons nystart
Enligt rapporterna så är det samtidigt ett tiotal människor som ska ha skrivit upp sig för att få leveranser med drönare, i alla fall i Lockeford i Kalifornien, vilken är en av två städer där Amazons drönare just nu är aktiva. Amazon har tidigare hävdat att tusentals står på kö för att få vara med i programmet.
Oavsett intresse från kunderna så verkar dock det största problemet vara FAA.
Även om FAA breddade Prime Airs tillstånd att utföra drönarleveranser till att omfatta platser i Kalifornien och Texas, tar den stegvisa processen för att utöka våra serviceområden längre tid än vi förväntat oss, säger en talesperson för Amazon till CNBC.
Amazon har tidigare haft flera krascher med sina flygande drönare, något som gissningsvis inte snabbar på processerna med myndigheten.
Konkurrenten Walmart har rapporterat att de under förra året genomfört 6 000 framgångsrika drönarleveranser. Och Alphabets Wing och företaget Zipline nämner leveranser i nummer om hundratusentals. Amazon har alltså en del att jobba igen på området, om de vill konkurrera bland drönarleveranserna.