ANNONS

Amazons Rysslandsäventyr kommer allt närmare

Amazons Rysslandsäventyr kommer allt närmare

Amazons planer på att ta sig an Ryssland ser nu ut att bli verklighet. Nyligen utsåg man Arkady Vitrouk till chef för verksamheten i landet, och nu har man även öppnat upp ett representationskontor i Moskva.

ANNONS

För inte så länge sedan berättade vi om Amazons planer på att ta sig an den växande ryska marknaden. E-handelsjätten hade då utsett, Arkady Vitrouk, före detta vd för förlaget ABC Atticus, till ”director of Kindle Content for Amazon” i Ryssland.

Nu ska man även öppnat upp ett kontor i Moskva och sökt tillstånd hos de ryska myndigheterna att få öppna distributionscentraler i landet. Som vi nämnt tidigare så har man också ansökt om olika patent i Ryssland för att få möjlighet att lagra digital text och ge ut e-böcker.

Amazon är redan nu en stor aktör i Ryssland men verkar för tillfället utanför landet. Deras internationella sajt är en av de mest populära destinationerna för ryska nätkonsumenter som uppskattar det enorma sortimentet och de låga priserna. Priser som till och med kan vara lägre än de i Ryssland, även med internationell frakt inräknad.

Fysiska produkter ingen omöjlighet

Amazon vill inte avslöja några siffror för hur mycket man omsätter i Ryssland men uppskattningsvis ska det röra sig om hundratals miljoner dollar. Och med tanke på att e-handeln i landet väntas omsätta över 50 miljarder dollar runt år 2020, verkar det nu råda föga tvivel om att Amazon ska ta sig över gränsen.

Frågan är bara när och i vilken skala. Troligtvis rör det sig först om digitala varor på grund av det vidsträckta landet och den undermåliga infrastrukturen, samt brist på tillförlitlig logistik. Men med tanke på att man sökt tillstånd om distributionscentraler i landet är fysiska produkter ingen omöjlighet.

Rysslands största e-handlare, Exist.ru omsatte drygt 300 miljoner dollar 2012 men kan nog inte anses vara Amazons största konkurrent då de säljer bilreservdelar. I stället är det Ozon.ru som vissa kallar ”Rysslands svar på Amazon” som är huvudkonkurrenten. Precis som Amazon började man ursprungligen med böcker men har idag ett nästan universellt sortiment. Dock omsätter man lite mindre än sin ”storebror” med sina 225 miljoner dollar under 2012.

 

Källa: TNW

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap