Under det första halvåret 2022 så såg vi för första gången att den amerikanska e-handelsjätten Amazon backade i Sverige.
LÄS ÄVEN: Amazons svenska omsättning backar för första gången
Ehandel har följt utvecklingen sedan flera år tillbaka och från att 2015 omsatt någonstans runt 100 miljoner kronor så tog man under 2021 klivet över miljarden. Och det var förstås en svensk satsning, med svensk sajt, under 2020 som lade grunden för miljardåret. Under 2020 och 2021 mer än dubblade man sin försäljning varje år, med Amazon.se i ryggen.
Skakigt första halvår
När vi kikade på det första halvåret 2022 så kunde vi alltså konstatera att omsättningen för första gången på mycket länge backade för e-handelsjätten. En period där marknaden förstås var ganska skakig. Nu har vi analyserat e-handlarens försäljning under hela 2022.
Tidigare spekulerade vi om Amazons readag Prime-day, som för första gången kördes i Sverige i fjol, eventuellt skulle boosta e-handlarens omsättning. Rea-festen gick nämligen av stapeln den 12-13 juli - precis i början av andra halvåret. Men Prime day ser inte ut att ha varit speciellt framgångsrik då den uppskattade omsättningen var lägre under juli 2022 än juli 2021.
Svag ökning mot 2021
Men vad som inte var sämre än året innan var julhandeln, eller närmare bestämt november och december 2022. Dessa två månader visar nämligen på en mycket starkare försäljning, jämfört med 2021.
Så hur gick det under 2022 för Amazon? Det var definitivt inte någon dubblering av omsättningen men när julhandeln räknas in så lyckades e-handlare ändå öka sin omsättning med runt 7 procent. Vår uppskattade omsättning för e-handelsjätten landar på 1,1 miljarder kronor, alltså runt 100 miljoner mer än 2021.
Exakt hur vi räknar och grafer över utvecklingen år till år finner du här på Ehandel Plus:
Amazons omsättning i Sverige 2022 under lupp