De senaste Ă¥ren ska Amazons ledning ha träffats varje Ă¥r för att diskutera huruvida de ska ge sig in pĂ¥ den amerikanska miljardmarknaden med mediciner och apotekstjänster pĂ¥ nätet. Nu verkar man ha bestämt sig - och anlitat en person som ska basa för satsningen. Det uppger det amerikanska nyhetskanalen CNBC.
Redan i april ska tidningen Japan Times ha rapporterat att Amazon utökar samma-dag-leveranser med produkter inom mat och medicin. Företagets japanska e-handelssida ska nu även ha en flik för just mediciner.
Har testat i Japan
Enligt CNBC ska exemplet med mediciner i Japan inte varit första gĂ¥ngen som Amazon testar nya försäljningsomrĂ¥den utanför den amerikanska marknaden. Bland annat ska man ha testat sitt hemliga projekt med drönarleveranser i Kanada.
Och det är inte bara i Sverige som apoteksmarknaden pĂ¥ nätet växer. I USA beställs varje Ă¥r över 4 miljarder recept och under 2015 lade amerikanerna 300 miljarder kronor pĂ¥ att köpa receptbelagda läkemedel, enligt CNBC.
Flera experter uppger nu att just apoteksmarknaden kan vara väldigt lukrativ för Amazon och vissa bedömare uppskattar att e-handelsjätten kan komma att lägga under sig marknadsandelar motsvarande sĂ¥ mycket som 25-50 miljarder dollar, om de spelar korten rätt.
Stödde nätapotek pĂ¥ 90-talet
Redan i slutet av 90-talet var Amazon med och stöttade nätapoteket Drugstore.com. Redan dĂ¥ ska det ha spekulerats om att man planerade att överta delar av verksamheten. Drugstore.com sĂ¥ldes dock senare till den nuvarande apoteksjätten Walgreens, som dock sĂ¥ smĂ¥ningom lade ner den verksamheten.
Nu har Amazon alltsĂ¥ chansen att ta igen det de missade i e-handelns begynnelse. Hur de förvaltar möjligheten, Ă¥terstĂ¥r att se.