ANNONS

Amazons marknadsplats – en trojansk häst för utländska säljare

En digital trojansk häst?

En kinesisk marknadsplats.

ANNONS

I oktober 2020 så slog Amazon upp sin svenska nätbutik på Amazon.se. Redan innan dess så diskuterades det i kulisserna om att Amazon kämpade lite med att få svenska e-handlare med på tåget. Något som sedan stärktes av undersökningar av marknadsplatsens säljare vid lanseringen, som främst var internationella.

Några månader innan Sverige-lanseringen, i mars 2020, så öppnade Amazon även upp en lokal marknadsplats i Nederländerna, Amazon.nl. Nu rapporterar analysföretaget Data Department hur det ser ut med fördelningen av tredjepartsäljare på den plattformen. En marknadsplats som alltså varit igång endast någon månad längre än den svenska.

2 procent från hemlandet

Om Amazons mål varit att ha en stor andel inhemska säljare vid det här laget så har de misslyckats totalt.

I slutet av 2020 rapporterades det att Amazon.nl redan nått flera tusen marknadsplatssäljare, men hur många är egentligen från hemlandet? Enligt Data Departments färska siffror, som Ecommerce News var snabba att rapportera om, så är det endast 2 procent av säljarna på Amazon.nl som är från Nederländerna.

Detta har analysföretaget kommit fram till genom att analysera över 19 miljoner unika produkter på marknadsplatsen, vilket förstås låter som ett gediget underlag.

60 procent från Kina

I ljuset av denna information så ser det mest ut som att Amazons lokala marknadsplatser är en möjlighet för utländska säljare att komma in på en ny marknad, något som dock varit känt sedan tidigare. Vad vi vet så erbjuds även svenska säljare möjligheten att enkelt nå andra länder i och med att man hoppar på Amazon.se som marknadsplats.

Data Department identifierade totalt 96 730 säljare på Amazon.nl, från 73 olika länder. Detta med en övervägande majoritet från Kina, hela 59,5 procent. Tyska säljare kommer först på en andraplats och stod endast för 11 procent, följt av brittiska säljare på 5,8 procent. Nederländska säljare kom på en sjunde plats, med rapporterade 2 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se