ANNONS

Amazons lansering i Sverige - "en otäck cocktail"

Fr v: Nicklas Storåkers, Sïmon Saneback, Patrik Müller, Urban Lindstedt, Jonas Arnberg och Arne Andersson

Talar ut om dagens stora nyhet.

ANNONS

När vi i fredags gick ut och avslöjade att Amazon.se i princip var helt klar för lansering dröjde det inte länge förrän Amazon själva valde att ta bladet från munnen. Därmed är åratal av spekulationer om e-handlarens svenska lansering förhoppningsvis över.

Men vad innebär egentligen starten på Amazon.se för Sveriges e-handel? Det återstår förstås att se. I väntan på det valde vi att låta ett antal personer som de senaste åren uttalat sig flitigt i Amazonfrågan ge sin syn på den nya situationen.

"Blir sig aldrig likt igen"

Investeraren och e-handelsprofilen Sïmon Saneback hör till dem som tror att vi står inför en stor förändring.

I drygt ett decennium har jag, med skräckblandad förtjusning, följt Amazon och dess eventuella lansering i Sverige. Många har tröttnat på att höra att "vargen kommer". Därför var det en aning bisarrt att ha kunnat surfa in på sajten under en hel kväll och uppleva det med egna ögon, säger han.

Vad tror du att lanseringen kommer att innebära för svensk e-handel?

Sverige är en unik e-handelsmarknad på många sätt och en svenskifiering av Amazon erbjuder en otäck cocktail av möjligheter och utmaningar – för företagare av olika slag, arbetstagare, konsumenter, lagstiftare, såväl som för Amazon själva. Man må älska eller hata Amazon, men oavsett vad man tycker, är jag övertygad om att den svenska detaljhandeln framgent kommer att delas in i eran före och efter coronapandemin och Amazons intåg. Med risk för att låta som en domedagsprofet, vågar jag påstå att retailindustrin aldrig kommer att bli sig lik igen. Frågan är hur lång tid det kommer att ta tills vi når den kritiska brytpunkten.

Urban Lindstedt, som i sin podd Ehandelstrender vid ett flertal tillfällen tagit upp Amazons intåg i Sverige, tror inte heller att lanseringen kommer att få någon omedelbar effekt på svensk e-handel.

Jag tror inte att vi kommer att märka så stor skillnad det första året efter lanseringen. Men på några års sikt, när Amazon trimmat in sin svenska logistik och många svenska företag etablerat sig på plattformen, då kommer Amazon att pressa marginalerna för svensk detaljhandel. Jag tror framför allt att det är detaljhandlare som inte satsar på sin egen e-handel som kommer att ta stryk.

Jag tycker inte att alla företag och varumärken ska etablera sig på Amazon, men det är ju tjänstefel att inte undersöka möjligheterna och problemen med att sälja via Amazon. Att bara låta saken bero kan bli dyrt i längden.

"Risken är att man förstör för sig själv"

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, gör motsatt bedömning. Han avråder till och med från att sälja via Amazons svenska sajt.

Ingen e-handlare i Sverige är lika stor internationellt sett som Amazon. Men det innebär inte att Amazon blir stort i Sverige. Den enda tydliga konkurrensfördelen jag ser är ett stort utbud av europeiska produkter. På skandinaviska varumärken kommer de att vara svaga. Jag ser faktiskt ingen anledning för någon aktör i Sverige att börja sälja på svenska Amazon – även om man säljer via Amazon på andra marknader. Risken är bara att man förstör för sig själv.

Arne Andersson och Patrik Müller, e-handelsexperter på på PostNord respektive Nets, har i flera år informerat om Amazon och dess möjliga effekter i Sverige. För ett par år sedan besökte duon USA, bland annat för att besöka Amazons kontor i Seattle.

På frågan om hur svensk e-handel kan komma att påverkas av Amazon.se tar Arne Andersson upp att prispress är att vänta.

Det är viktigt att bestämma sig för hur man som handlare ska förhålla sig till marknadsplatsen. Att ha ständig bevakning av marknadsplatsen för att ha koll på konkurrenter. De som säljer via exempelvis traditionella återförsäljare tror jag måste se över sin affärsmodell snabbt för att börja sälja direkt till konsument. Och som jag hela tiden påpekat, se Amazon som en möjlighet och inte ett hot.

"Kommer att driva på digitaliseringen"

Patrik Müller konstaterar att Amazon-lanseringen innebär både bra och dåliga nyheter.

För den svenska e-handeln som i allmänhet har en dålig lönsamhet på grund av den höga pristransparensen och den internationella konkurrensen är det dåliga nyheter att Amazon lanserar på den svenska marknaden. Men det finns också en uppsida för webbutiker som saknar ett starkt varumärke eller saknar resurser för internationalisering i egen regi. Då ger Amazon en möjlighet att hitta köpare även om det är till en hög transaktionskostnad, säger han, och fortsätter:

För de retailföretag som redan drabbats hårt av den digitala omställningen, och speciellt de som inte tagit e-handeln på allvar, är detta mycket dåliga nyheter eftersom Amazon kommer att driva på digitaliseringen ytterligare.

Är Amazons Sverigesatsning åtminstone bra för konsumenterna då? Inte nödvändigtvis, enligt Patrik Müller.

För konsumenterna finns det initialt mycket att vara glad för som ytterligare prispress, större utbud och fokus på snabba leveranser. Men det finns också en annan sida av Amazon som kommer aktualiseras snart. Den handlar om lokala arbetstillfällen, skatteintäkter och Amazon som arbetsgivare.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap