I ett kongressförhör igår inför den amerikanska senaten, i en underkommitté för flygsäkerhet, berättade nämligen Paul Misener, policychef på Amazon, att det tillstånd de fått i princip är värdelöst.
Tillståndet som det amerikanska luftfartsverket gett Amazon, ett Experimental Airworthiness Certificate, gällde som vi rapporterade i förra veckan endast en specifik drönare. Amazon hade tydligen ansökt om detta tillstånd för ett och ett halvt år sedan. Drönaren som det gäller skall sedan länge vara omodern och Amazon har innoverat vidare och har nu mer avancerade drönare att leka med. Drönare som de alltså ej har tillstånd att testa utomhus i USA.
Paul skall ha gått hårt åt FAA:s försök att slänga in dagens drönare i ett regelverk skapat för bemannade farkoster, läs flygplan. I Europa skall tydligen EASA, European Aviation Safety Agency, skapat ett nytt regelverk för dessa nya drönare. Ett steg som gör att Amazon och andra aktörer slipper arbeta i ett gammalt regelverk som inte riktigt är applicerbart på drönarna.
Amazon vill autonomt, utan mänsklig operatör, flyga ut paket till kunder inom en radio på 1,6 mil. Detta tillåter inte FAA som kräver att en operatör alltid ser drönaren.
Miljarder dollar i drönare
Misener skall ha upprepat Amazons synpunkt att USA kommer hamna efter på en marknad som sägs kunna vara värd många miljarder dollar i framtiden. Företaget ska redan testa deras mer avancerade drönare i andra länder där det som längst ska ha tagit 2 månader att få ett tillstånd för test.
Enligt en rapport, ifrån U.S. Government Accountability Office, har Australien redan gett ut 185 tillstånd till företag som vill testa drönare. Europa ska ha gett ut över 1000 stycken till olika operatörer. De flesta tillstånd skall dock likna FAA:s, vilket lär inkludera en operatör som ser drönaren. Frankrike står dock ut och ska enligt den amerikanska rapporten redan börjat godkänna test utanför en operatörs synfält, dock i begränsad omfattning.
Amazon skall inte ha uppmanat lagstiftarna att införa nya regler men skall ha bett kongressen att sätta lite eld i baken på FAA så att de kan röra sig snabbare framåt inom detta område. Reglerna kring drönare är nämligen inte satta i sten utan det sker först 2016/2017, just nu är frågan på bordet och framtiden för paketdrönarna är obestämd. En senator ska tydligen överväga ett nytt lagförslag, Commercial UAV Modernization Act, för att snabba på utvecklingen.